Engang sidste år begyndte Andreas Kristian Aksfelt-Holm at lave et københavnsk sporvejsnet. Han lavede også en hjemmeside om det
http://www.kobenhavns-sporveje.webbye...webbyen.dk , men den er ikke opdateret siden december sidste år. Jeg regner dog med at kontakte ham inden så længe, for jeg har faktisk for længe siden lovet ham nogle billeder og kort til brug for ruten.
Men hvis Gippermand vil forsøge sig, skal jeg gerne hjælpe med kort og fotos (jeg skal nok prøve at være lidt hurtigere den her gang!).
Og jo - der lå en remise på Nørrebro som meget logisk hed Nørrebro Remise. Første del af remisen opførtes i 1897 og afløste en ældre fra 1867. Remisen var i funktion til 1972, hvor den nedlagdes sammen med sporvejene. Siden er den så omdannet til sportshallen Nørrebrohallen.
Rundingerne i endestationerne kaldes i øvrigt for sløjfer.
Danske sporvogne savner vi endnu. Jeg har lavet et repaint af en ledvogn, men skaberen af originalmodellen er som sunket i jorden. Så den bliver på min computer indtil videre.
Men jeg har skrevet til bl om danske sporvogne. Jeg har tegninger og fotos og repainter gerne, og bl og CaBrag er jo flittige bygmestre. SÃ¥ du skal bare maile bl!
En udmærket sporvejsrute til MSTS er Tram City. Det er et fiktivt net med fem-seks linier med en hel del variationer. Den benytter Xtracks og Tramtracks. Jeg ved dog ikke, om den pt. kan skaffes nogen steder.
Odense har faktisk haft to sporvejslinier. Den ene var Hovedlinien, der oprettedes i 1911. Efter et par forlængelser gik den fra Fruens Bøge via banegården til Hunderup Skov. Den nedlagdes i 1952. Den anden linie hed oprindeligt Havnelinien og gik fra banegården til havnen. Den oprettedes i 1913. I 1926 omlagdes den fra havnen til Skibhusene og omdøbtes til Skibhuslinien. I 1939 omdannedes linien til trolleybuslinie.
Med venlige sporvejshilsner
Leif Jørgensen