PeterFrost skrev:
- Fjernet Nivå tog, indsat S-tog med to-system-drift-mulighed til Helsingør, fjernet et par standsninger for Ør, men bibeholdt 20 min drift mellem Helsingør og Østerport. Indsat ekstra Ør-tog mellem Østerport og Malmø så man fik 10 minutters drift.
- Udbygget S-tog og Metro i stor stil.
- I stor stil kun brugt busser til yderområder, og opsamling.
Din plan er særdeles spændende, også det, jeg ikke citerer.
Du kommer til at overveje, hvorfor du siger S-tog på den måde, du gør.
De københavnske S-togslinier er allerede for lange.
Der burde aldrig have været almindelige S-tog til Frederikssund og Køge. Og bør heller ikke komme det hverken til Roskilde eller Nivå.
Det handler om, at afstandene er for store til den slags langsomtgående tog, der er indrettet til at skulle standse mange steder.
Købstæderne skal naturligvis have ordentlige regionaltog, måske endda koblet direkte på IC-nettet.
Der fandtes faktisk planer om regionale S-tog, men det gik som det ofte gør i Danmark: det går i stå.
Da Frederikssundsbanen blev elektrisk Ba-Fs jublede befolkningen - man overså, at Bn-vogne fra 1973-74 blev udskiftet med fem år ældre MM-MU-vogne fra 1968!
Danmark er for lille til "metro".
Hverken i anlægs- eller driftsøkonomi kan metro svare sig ved rejser på under 10 km. Sådanne afstande har vi ikke i Københavns bytrafik!
Ved rejser på under 10 km er bus og sporvogn altid hurtigst; sporvogn lidt hurtigere end bus, hvilket er dokumenteret i København.
Så du bør gå efter et sporvejskoncept, fx som i Karlsruhe.
Busser til opsamling i yderområder.
Hvor ligger de?