hkp skrev: Coca, jeg kan så tilføje at jeg ved at der er flere jernbaneselskaber jeg tidligere har skrevet med, er enighed i at det er tossede krav, og at de gerne så dem undværet, men at de var nødt til at følge overenskomsten. Men de var enige med mig i at det var ligegyldige krav for selve uddannelsen...
Jeg har en veninde der virkelig godt kunne tænke sig at blive lkf, hun har dog kun en HF, men var villig til at supplere med noget på eksempelvis VUC eller andet. Hun henvendte sig så til DSB for høre om mulighederne, svaret er her:
Svar fra DSB skrev: Hej Gitte
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at dispensere i forhold til kravene. Den eneste mulighed der umildbart foreligger, er overenskomstforhandlingerne til næste år. Her kan der være en mulighed for, at der kan ske ændringer i henhold til gælden krav. Det er svært at forudsige overenskomstforhandlingernes udfald; DSB vil gerne have lempet kravene, men fagforeningen er ikke umiddelbart interesseret i dette. Indtil en ændring af kravene er vi 100% bundet af dem, og jeg kan derfor kun henvise dig til Dansk Jernbaneforbund hvis du har yderlige spørgsmål og gerne vil have uddybet begrundelsen for kravene. Dansk Jernbaneforbund har telefonnr. 3613 2500.
Venlig hilsen
...... .........
HR-Konsulent DSB
DSB er åbenbart også, som hovedparten i denne debat, af den opfattelse at kravene burde tages til efterretning og revideres, så de afspejler lokomotivførerens arbejdsdag..... Måske der er håb forude...