Forum » Microsoft Train Simulator » Ruter
Byggeplan

Udskriv debat

  Byggeplan
Skrevet af Ghosttrain, 26/10-2004 15:19 (#41)

Hej Brian
Linie 2 kørte ad H. C. Andersens Boulevard, svingede til venstre ad Stormgade, kørte op forbi Christansborg og videre ud over Knebbelsbro til Christanshavn og derfra til Sundbyvester Plads. Den kom ikke over Langebro, det var linie 5
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<


SV: Byggeplan
Skrevet af Loke, 26/10-2004 19:09 (#42)

Frankenstein skrev: Hej Brian
Linie 2 kørte ad H. C. Andersens Boulevard, svingede til venstre ad Stormgade, kørte op forbi Christansborg og videre ud over Knebbelsbro til Christanshavn og derfra til Sundbyvester Plads. Den kom ikke over Langebro, det var linie 5


Ok , man kan jo huske forkert Shockops: , når man bliver ældre , ( og ingen kommentar tak :evil: ) ,
men mener der var 2 "to" sporvogne der kørte den vej. :roll: .Kan blot ikke huske den anden , Angry det kan have været en bus. :top:
Brugers avatar
Loke

Erfaren bruger



Antal indlæg: 574
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Vestjylland
Alder: 70
Status:

M.v.h. Loke Freelance Rutebuilder

SV: Byggeplan
Skrevet af Steamhammer, 26/10-2004 20:04 (#43)

Du ville bestemt kunne huske forskellen Brian! Wink Grin
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Byggeplan
Skrevet af , 26/10-2004 21:04 (#44)

Der var nu hvis ellers alderen vil det og kunne huske, at der var 3 linier over langebro
1. linie 5 til Husum
2. linie 4 fra Islandsbrygge til Svanemøllen, forbi Polititorvet og
3. linie 13 fra Sundbyvester pl, ligesom linie 2 og så ud mod Vanløse ad
Linie 4 svingede til Venstre kort efter Langebro og Jo linie 2 kørte til Amager ud fra Stormgade, men drejede til højre fra Amagersiden lige efter langebro.

Jo det er Tivolisiden fra Stormgade man kan se, hvor Linie 10 og 16 går lige ud over mod Halmtorvet og Istedgade.

Jeg prøver at lave ruterne så nøjagtige som muligt, og få de bygninger på som ligner mest, men i må bære over med hvis bygningerne ikke er helt nøjagtige.

Jeg undskylder også hvis et spor ikke er helt korrekt, så er det godt men hjælp udefra.

Remiserne ved Enghaven er ikke helt nøjagtige, men hvis der skal være remiser, så må jeg på nuværende tidspunkt bruge dem som findes rundt om på nettet. Jeg vil lige sige at objecter kan downloades fra min hjemmeside, da jeg har fået en del tilladelser, som stå beskrevet under speciel takhilsner. Jeg håber at få så meget som muligt lagt ind der, også gerne danske ting, og under rubrikker som viser hvad der er i mapperne.
Det skulle vist være det hele for nu.

Tak for hjælpen Gutter.
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Byggeplan
Skrevet af , 26/10-2004 21:13 (#45)

Her skulle så være linierne i København, intil lukningen.

Daglinier



1. Vanløse-â€-Kg. Nytorvâ€-Hellerup.
Lanterner: l hvid, l rød. Skilte: Hvid grund, røde bogstaver.
Rute: Vanløseâ€- Jydeholmenâ€- Vanløse st.â€-Peter Bangs Vejâ€-Smallegadeâ€- GI. Kongevej-- Hovedbanegårdenâ€-
Rådhuspladsâ€- Højbroâ€- Kg. Nytorvâ€-Østeríportâ€-Trianglenâ€-Svanemøllenâ€-Hellerup. Længde: 13,9 km.

2. Brønshøjâ€-Rådhuspladsâ€-Sundby.
Lanterner: 2 røde. Skilte; Rød grund, hvide bogstaver.
Rute: Brønshøjâ€-Godthåbsvejâ€-Rosenørns Alléâ€-Gyldenløvesgadeâ€-Vestre Boulevardâ€- Rådhuspladsâ€- Højbroâ€-
Christianshavnâ€-Amagerbrogadeâ€- Sundby remiseâ€-Sundbyvester Plads. Længde: 11,3 km

3. Enghavevejâ€-Nørrebroâ€-Blegdamsvej.
Lanterner: 2 hvide. Skilte: Hvid grund, sorte bogstaver.
Rute: Mozarts Pladsâ€-Enghavevejâ€-Enghave Pladsâ€-H. C. Ørsteds Vejâ€- Åboulevardâ€-Blågårdsgadeâ€-Fælledvej
(mod Vesterbro: Elmegadeâ€-Stengadeâ€-Korsgadeâ€- Griffenfeldsgade)â€- Blegdamsvejâ€- Trianglenâ€-Ndr. Frihavnsgadeâ€-
Strandboulevard. Længde 7,7 km.

4. Svanemøllenâ€-Hovedbanegårdenâ€-Islands Brygge.
Lanterner: l hvid, l grøn. Skilte: Hvid grund, grønne bogstaver.
Rute: Svanemøllen â€- Østerbrogade â€- Trianglen â€- Farimagsgaderne â€-Hammerichsgadeâ€-Hovedbanegårdenâ€-
Politigårdenâ€- Langebro â€-Thorshavnsgadeâ€-Isafjordsgadeâ€-Halfdansgade. Længd e: 7,3 km.

5. Husumâ€-Brønshøjâ€-GI. Torvâ€-Sundbyøster.
Lanterner: 2 gule. Skilte: Gul grund, sorte bogstaver.
Rute: Husumâ€-Brønshøjâ€-Nørrebro station og Slangerupbanegårdenâ€-Nørrebrogadeâ€-Frederiksborggade â€-
Nørreport â€- Nørregadeâ€- GI.Torv â€-- Stormgadeâ€-Langebroâ€-Amager Boulevardâ€-Holmbladsgadeâ€-Østrigsgadeâ€-
Backersvej â€-Formosavej. Længde: 13,9 km.

6. Ålholm Pladsâ€-Kg, Nytorvâ€-Østerbro.
Lanterner: 2 blå. Skilte: Blå grund, hvide bogstaver.
Rute: Ålholm Pladsâ€-Valby Langgadeâ€-Vesterbrogadeâ€-Vesterbros Torvâ€- Hovedbanegårdenâ€- Rådhuspladsâ€-
Højbroâ€- Kg. Nytorvâ€- Østerportâ€- Trianglen â€-Lyngbyvejâ€-Byparken. Længde: 12,9 km.

7. Nørrebroâ€-Gothersgadeâ€-Kg. Nytorv.
Lanterner: l hvid, l blå. Skilte: Hvid grund, blå bogstaver.
Rute: Nørrebro station og Slangerupbanegårdenâ€-Nørrebrogadeâ€-Frederiksborggadeâ€-Nørreportâ€-Gothersgadeâ€-
Kg. Nytorv. Længde: 4,0 km.

8. Brønshøjâ€-Rådhuspladsâ€-Christianshavn.
Lanterner: 2 grønne. Skilte: Grøn grund, hvide bogstaver.
Rute: Brønshøjâ€-Frederikssundsvejâ€-Borups Alléâ€-Rantzausgadeâ€-Åboulevardâ€- Gyldenløvesgadeâ€-
Vestre Boulevardâ€-Rådhuspladsâ€-Højbroâ€-Christianshavns Torvâ€-Bodenhoffs Plads. Længde: 8,8 km.

9. Frederiksbergâ€-Østerbroâ€-Amagerbro.
Lanterner: l grøn, l rød. Skilte; Grøn og: rød grund, hvide bogstaver.
Rute: Kammasvej â€- Frederiksberg Runddel â€- Allegade â€- Falkoner Allé â€- Nørrebros Runddelâ€-Jagtvejâ€-
Strandboulevardâ€-Østerportâ€-Kg. Nytorvâ€- Chriístianshavnâ€-Amagerbrogadeâ€-Holmbladsgade. Længde: 12,2 km

10. Istedgadeâ€-Kg. Nytorvâ€-Tagensvej.
Lanterner: l gul, l blå. Skilte: Gul og blå grund, hvide bogstaver.
Rute: Toftegårds Pladsâ€-Vigerslev Alléâ€-Enghave Pladsâ€-Istedgadeâ€-Hoívedbanegården â€- Højbro â€- Kg. Nytorv â€-
Sølvtorvet â€- Tagensvej â€- Bispebjerg Hospitalâ€- Bispebjerg Kirkegårdâ€-Emdrupvej. Længde: 12,1 km

11. Husumâ€-Rådhuspladsâ€-Mozarts Plads.
Lanterner: l grøn, l blå. Skilte: Grøn og blå grund, hvide bogstaver.
Rute: Husumâ€-Brønshøjâ€-Nørrebro station og SIangerupbanegårdenâ€-Nordre Fasan vejâ€-Borups Alléâ€-
Rantzausgadeâ€-Åboulevardâ€-Gyldenløvesgade eâ€-Jarmersgadeâ€-Jarmers Pladsâ€-Vester Voldgadeâ€-Rådhuspladsâ€-Axeltorvâ€-
Hovedbanegårdenâ€- Vesterbros Torvâ€-Istedgadeâ€-Enghave Pladsâ€-Enghavevejâ€-Mozarts Plads. Længde: 12,7 km

13. Vanløseâ€-Hovedbanegårdenâ€-Sundby.
Lanterner: l grøn, l gul. Skilte: Grøn og gul g-rund, hvide bogstaver.
Rute: Vanløseâ€-Jyllinge vejâ€-Sallingvejâ€-Hillerødgadeâ€-Borups Alléâ€-Rantzausgadeâ€-Åboulevard
Gyldenløvesgadeâ€-Hammerichsgadeâ€-Hovedbanegårídenâ€- Politigården â€-Amager Boulevardâ€-Amagerbrogadeâ€-
Sundby remise. Længde: 11,5 km

14. Strandvejenâ€-Nørreportâ€-Dalgas Boulevard.
Lanterner: l rød, l blå. Skilte: Rød og blå grund, hvide bogstaver.
Rute: Charlottenlundâ€-Hellerup takstgrænseâ€-Svanemøllenâ€-Trianglen â€- Farimagsgaderneâ€-Nørreportâ€-
Nørre- og Vester Voldgadeâ€-Rådhuspladsâ€- Axeltorvâ€-Gl. Kongevejâ€-Smallegadeâ€-Peter Bangs Vejâ€-
Ålstrupvej. Længde: Charlottenlundâ€-Alstrupvej: 14,0 km. Hellerupâ€-Ålstrupvej: 11,5 km.

15. Femvejenâ€-Rådhuspladsâ€-Valby.
Lanterner: l rød, l gul. Skilte: Rød grund, gule bogstaver.
Rute: Femvejen/Dyrehavenâ€-Bernstorfrsvejâ€-Emdrupvej takstgrænseâ€- Trianglenâ€-Farimagsgaderneâ€-
Nørreportâ€-Nørre- og Vester Voldgadeâ€-Rådíhuspladsâ€-Axeltorvâ€-Hovedbanegårdenâ€- Vesterbros Torvâ€-
Vesterbrogadeâ€-Valby Langgadeâ€-Skellet. Længde: Femvejenâ€-Skellet: 15,3 km. Emdrupvej takstgrænseâ€-Skellet: 10,8 km
.
16. Søborgâ€-Bispebjergâ€-Rådhusplads â€-Istedgade.
Lanterner: l hvid, l gul. Skilte: Hvid grund, gule bogstaver.
Rute: Søborgâ€-Emdrupvej takstgrænseâ€- Bispebjerg- kirkegårdâ€-Nørrebro station og Slangerupbanegårdenâ€-
Nørrebrogadeâ€-Frederiksborggadeâ€- Nørreíportâ€- Nørre- og Vester Voldgadeâ€-Rådhuspladsâ€-Axeltorvâ€-
Hovedbanegårdenâ€-Vesterbros Torvâ€-Istedgadeâ€-Enghave Plads. Længde: 10 ,9 km.

18. Valbyâ€-Frederiksbergâ€-Østerbro.
Lanterner: 2 hvide med linie nr. Skilte: Hvid grund, sorte bogstaver.
Rute; Toftegårds Pladsâ€-Toftegårds Alléâ€-Valby Langgadeâ€-Frederiksberg Runddelâ€-Allegadeâ€-
Falkoner Alléâ€-Nørrebros Runddelâ€-Jagtvejâ€- Svanemøllen Længde: 7,9 km.

19. Bispebjergâ€-Rådhuspladsâ€-Øresundsvej.
Lanterner: 2 hvide med linie nr. Skilte: Hvid grund, sorte bogstaver.
Rute: Bispebjerg kirkegårdâ€-Nørrebro station og SIangerupbanegårdenâ€-Nordre Fasan vejâ€-
Borups Alléâ€-Rantzausgadeâ€-Åboulevardâ€-Gyldenløvesgadeâ€-Vestre Boulevardâ€-Rådhuspladsâ€-
Stormgadeâ€-Vester Voldgadeâ€-Langeíbroâ€-Amager Boulevardâ€-Holmbladsgadeâ€-Østrigsgadeâ€-Øresundsvej. Længde: 9,9 km.

19. Ekstra. SIangerupbanegårdenâ€- Rantzausgadeâ€- Rådhusplads. (Trafikeres kun i hverdagsmyldretimerne).
Lanterner: 2 hvide med linie nr. Skilte: Rød grund, sorte bogstaver.
Rute: Slangerupbanegårdens perronâ€-Ndr. Fasanvejâ€-Borups Alléâ€-Rantízausgade â€- Åboulevard â€-
Gyldenløvesgade â€- Jarmersgade â€- Jarmers Plads â€- Vester Voldgadeâ€- Rådhusplads
(Den Lille Hornblæser). Længde: 4,2 km

20. Valbyâ€-Frederiksbergâ€-Nørrebro.
Lanterner: 2 hvide med linie nr. skilte; Hvid grund, sorte bogstaver.
Rute: Toftegårds Pladsâ€-Toftegårds Alléâ€-Søndre og Nordre Fasanvejâ€-Nørrebro station og
SIangerupbanegårdenâ€-Svanevej. Længde: 4,7 km.
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Byggeplan
Skrevet af Loke, 26/10-2004 21:20 (#46)

Steamhammer skrev: Du ville bestemt kunne huske forskellen Brian! Wink Grin


Nu bliver "du" for personlig og fræk.......... Grin Wink
Brugers avatar
Loke

Erfaren bruger



Antal indlæg: 574
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Vestjylland
Alder: 70
Status:

M.v.h. Loke Freelance Rutebuilder

SV: Byggeplan
Skrevet af , 27/10-2004 02:08 (#47)

En sporvogn som kunne bruges


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Byggeplan
Skrevet af Loke, 27/10-2004 02:11 (#48)

gippermand skrev: En sporvogn som kunne bruges


Den ligner "næsten" ( den gamle "duesseldorfer" ) der i sin tid blev send til Ægyten. :lol:
Brugers avatar
Loke

Erfaren bruger



Antal indlæg: 574
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Vestjylland
Alder: 70
Status:

M.v.h. Loke Freelance Rutebuilder

SV: Byggeplan
Skrevet af Loke, 27/10-2004 02:13 (#49)

Mener at "pantografen" var med enkelt stang. Cool
Brugers avatar
Loke

Erfaren bruger



Antal indlæg: 574
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Vestjylland
Alder: 70
Status:

M.v.h. Loke Freelance Rutebuilder

SV: Byggeplan
Skrevet af jorgenandersen, 27/10-2004 03:16 (#50)

Det ligner meget godt Duesseldorferen.... men jeg mener at huske (samme problem som dig Loke!) at pantografen her er rigtig nok.

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 77
Status:


SV: Byggeplan
Skrevet af bl, 27/10-2004 04:09 (#51)

Alle københavnske sporvogne havde stang med rulle. For at finde pantografer skal vi til provinsen. Ellers ligner den godt nok. Men kommer der en decideret rute, er det vel ikke umuligt, at der kunne dukke et par ægte københavnske vogne op, som f.eks. scrap-vogne. Jeg husker stadig lyden, når de tog de skarpe sving i vendesløjferne. Samme lyd, som en F-104, der drejer finale. Men vi må spørge Carl, han er vist også til sporvogne!

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Byggeplan
Skrevet af egon.weber, 27/10-2004 04:10 (#52)

Ja de havde en stang, som kunne finde på at hoppe af :lol:
Brugers avatar
egon.weber

Erfaren bruger



Antal indlæg: 582
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nordfyn
Alder: 66
Status:

Egon Weber.
Mail: egon.weber@tdcadsl.dk
MSN: egon_weber@hotmail.com

 
Redigeret af , 27/10-2004 13:26

SV: Byggeplan
Skrevet af bl, 27/10-2004 04:22 (#53)

Skal vi vædde?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Byggeplan
Skrevet af , 27/10-2004 05:27 (#54)

Og hvis i trykker på sporvognen, så bliver den større, og i kan se KS Logo
foran på vognen, det er kun en malet model, for at bygge dem, ja det er for stor en
mundfuld for mig, men skal vi savle, så var denne en mulighed, og så også
at tænke tilbage på dengang.

Jeg er iøvrigt i forbindelse med en Tysker, som måske kan lave nogle vogne, eller havde
men jeg har ikke hørt fra ham endnu. Jeg har en lille pause fra byggeriet, men bare rolig
jeg går snart igang igen, men jeg har fået en masse tilkendegivelse med min hjemmeside
om at downloade ting, så det laver jeg lige for tiden, , og så skal man ikke lede længe eller være medlem, bare gå ind og tage det man skal bruge til sin bane.

Men nyd sporvognen i stor format med logo i snuden af Linie 2.
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Byggeplan
Skrevet af Jørgensen, 27/10-2004 10:11 (#55)

Bortset fra akkumulatorvognene på Nørrebrolinien 1897-1902 og nogle forsøg med pantograf på linie 20 omkring 1930, så havde alle elektriske sporvogne i København trolleystang. Det gælder også ledvognene.

En lidt mere passende grundmodel til en københavns ledvogn vil dog nok være Ralf Riemers Düsseldorf GT6 Wagen nr. 2415 fra http://www.strabsim.net . Den har nemlig kun en forlygte ligesom sine københavnske fætre.

www.strabsim.net/Screens/Downloads/Rheinbahn_2415.jpg

2415 kom i øvrigt sammen med søstervognen 2401 til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm sidste år (eller var det i år?). De skal ikke køre her men bruges som reservedele til KS 815 og 890. Hvor meget der er tilbage af vognene i øjeblikket, ved jeg desværre ikke.
Men her har vi altså en sporvogn, der faktisk har været her i landet! Grin

Med hensyn til repaint så har både HEC og jeg forsøgt os med den vogn, Per viser frem. Desværre har konstruktøren ikke taget højde for, at vognen skal kunne males i flere kulører, så vinduespartierne på fronten og bagenden bliver gule i stedet for den korrekte hvide. Sad Men måske kan vognen bruges til Düsseldorfs 2412, der var på prøvekørsel her i København i 1957-58, og som nu findes på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Mere repaintvenlig men ikke helt så korrekt er Alexander Kleins Wien E1 fra bla.a. http://www.strabsim.net , som jeg har forsøgt mig med og med noget bedre resultat. Desværre synes skaberen Alexander Klein at være som sunket i jorden, og da Readme ikke nævner noget om repaint, ved jeg ikke om jeg må offentliggøre vognen.

www.strabsim.net/Screens/Downloads/E1-Wien.jpg

En interessant grundmodel for en scrapvogn kunne være Nandis Berlin T24 fra http://www.strabsim.net. Jeg har ikke forsøgt mig med den, men den er brugt til et par svenske modeller. Særlig interessant for os er selvfølgelig trolleystangen og lanternerne. Til gengæld har den nogle tynde vinduesinddelinger, som de københavnske scrapvogne ikke havde.

www.strabsim.net/Screens/Downloads/T24.jpg

Et alternativ kunne være Fabians TW 222 fra Kassel fra http://www.the-train.de. Den har pantograf og langsæder, men vinduerne passer.

www3.the-train.de/de/bilder/bildup/gross/1075067643SFCAN007.jpg

Endnu en alternativ grundmodel er Ralf Riemers Lowa ET54 fra http://www.msts-strabafanpage.de. Her falder pantograf og dobbeltdøre i øjnene, men til gengæld passer vinduer og tværsæder.

www.msts-strabafanpage.de/phpkit/content/images/autoverf.jpg

En Dukke Lise vogn er heller ikke udelukket. Her kan T4D fra http://www.msts-strabafanpage.de bruges. Den findes i flere varianter inkl. en svensk.

www.msts-strabafanpage.de/phpkit/content/images/t4dhal.jpg

Så der er nogle muligheder. Jeg skal lige have færdiggjort en ny serie flagvogne, så skal jeg nok se på sagerne.

Bedst af alt vil dog rigtige københavnske vogne dog være. Så Bjarne og Carl; som jeg tidligere har skrevet, så skal I bare skrive til mig, når I vil lave noget. Så skal jeg nok bidrage med tegninger, billeder, råd og ideer og tillige repainte bagefter (det gælder selvfølgelig også andre bygmestre).

Med venlige sporvogn-hilsner
Leif Jørgensen
Brugers avatar
Jørgensen

Meget øvet



Antal indlæg: 381
Tilmeldt: 2/10-2004
Bopæl: København Ø.
Alder: 42
Status:

 
Redigeret af , 4/1-2005 12:59

SV: Byggeplan
Skrevet af , 27/10-2004 10:15 (#56)

Ja den ser dejlig ud, det skal være den øverste vi skal køre rundt med
og hvis der så er en som kunne ligne den årgang før, så er vi godt kørende.
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Byggeplan
Skrevet af Steamhammer, 27/10-2004 13:02 (#57)

Loke skrev:
Steamhammer skrev: Du ville bestemt kunne huske forskellen Brian! Wink Grin


Nu bliver "du" for personlig og fræk.......... Grin Wink


Det var nu ikke lige det der var meningen Brian, mente blot at man jo tydeligt kune mærke forskellen! Smile
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Byggeplan
Skrevet af egon.weber, 27/10-2004 13:31 (#58)


Det var nu ikke lige det der var meningen Brian, mente blot at man jo tydeligt kune mærke forskellen!


Ja mon ikke, de gamle fik man sq ondt i rø... af, hvis man skulle langt :lol:
Düsseldorferner var derimod den rene luksus, i sammenligning, med varme om vinteren osv. Smile
Brugers avatar
egon.weber

Erfaren bruger



Antal indlæg: 582
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nordfyn
Alder: 66
Status:

Egon Weber.
Mail: egon.weber@tdcadsl.dk
MSN: egon_weber@hotmail.com


SV: Byggeplan
Skrevet af jorgenandersen, 28/10-2004 03:34 (#59)

Hejsa,

Trolleystangen er rigtig, det var i Århus vi havde pantografer. De 2 generationer ældre Köbenhavnske vogne var noget mere runde i det end de tyske vogne ovenfor, og havde de ikke alle bogier i stedet for 2 aksler?

Jörgen i Clorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 77
Status:



SV: Byggeplan
Skrevet af Jørgensen, 28/10-2004 10:34 (#60)

København har haft flere forskellige vogntyper. Nedenfor er gengivet de kendeste. Billederne stammer fra http://www.sporvejsmuseet.dk Der har været flere andre typer.

www.sporvejsmuseet.dk/2004/muse/grafik/fort/0008.jpg

www.sporvejsmuseet.dk/2004/muse/grafik/fort/0019.jpg

Den største gruppe udgjorde de gamle vogne. De første blev sat i drift i 1901 og de sidste udrangeredes i 1966. Motorvognene havde langsæder og var toakslede. Bivognene var også toakslede men de ældre havde langsæder og fire sideruder hvor de nyere havde tværsæder og otte sideruder. Endeperronerne var oprindelig åbne men blev senere lukket og endnu senere forlængede.

www.sporvejsmuseet.dk/2004/muse/grafik/fort/0090.jpg

Åben bivogn passende til de gamle motorvogne. Udrangeret i 1936 og en del solgt til Helsinki i 1939-40. Beregnet til sommerbrug men ved vognmangel også benyttet om vinteren.

www.sporvejsmuseet.dk/2004/muse/grafik/fort/0083.jpg

Frederiksberg Sporveje anskaffede toetages motorvogne fra 1899. De overtoges i 1919 af Københavns Sporveje og kørte frem til 1933. Langsæder i stuen og tværsæder på 1. sal der oprindelig var uden overdækning.

www.sporvejsmuseet.dk/2004/muse/grafik/fort/0034.jpg

Bogievognene sattes i drift i 1930 og de sidste udrangeredes ved sporvejenes nedlæggelse i 1972. Designet af Ib Lunding der også designede de nye skilte. I 1950'erne ombygget med fast konduktør, midterdør i motorvognene og bagdør i bivognene.

www.sporvejsmuseet.dk/2004/muse/grafik/fort/0011.jpg

Scrapvognene anskaffedes fra 1942 og var i drift til 1968. Ombygget med fast kunduktør i 1950'erne. Krigstidsmodel.

www.sporvejsmuseet.dk/2004/muse/grafik/fort/0035.jpg

Dukke Lise-vognene byggedes fra 1949 og var i drift til 1967. Første vogn med fast kunduktør. Vognene blev for dyre så der blev kun bygget 8. De tilsvarende bivogne blev aldrig bygget og i stedet benyttedes bogie- og scrapbivogne.

www.sporvejsmuseet.dk/2004/muse/hist/cph/grafik/linier/0043.jpg

De nyeste vogne var de 100 ledvogne der blev anskaffet 1960-68 og sendt til Alexandria allerede i 1969-72. Kaldes også Frk. Düsseldorf.

Med venlige sporvogn-hilsner
Leif Jørgensen
Brugers avatar
Jørgensen

Meget øvet



Antal indlæg: 381
Tilmeldt: 2/10-2004
Bopæl: København Ø.
Alder: 42
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: