MX-Lokomotivet skrev: ja det kunne så være en ide... men det er næremere princippet i hvordan en uddannelse kunne være som er væsenlig synes jeg for det er jo korrekt at lokomotivfører får jo en god løn grundet deres baggrund (Smed, mekaniker, elektriker eller student)... jeg ville da mene ud fra det jeg forslog at man ville få fornødene kendskab til toget hvis man i løbet af de 1 til 2 år man er på uddannelsen så også kom ned på værkstedet og lavet på togene...
En anden ting er jo så med sådan en uddannelse forslag så ville man nok hurtigere kunne få lokomotivføre... for så vil det jo være et uddannelses-forløb som de skulle igennem... lige nu er det jo 2 uddannelse-forløb...
men nu mener jeg at det tager ca. 3 år at blive smed... også deri skal man tillægge yderligere 9 måneder til lokomotivføre...
men i stedet for den lange smed uddannelse.. så kunne man jo bare gøre så Lokomotivfør-uddannelsen kunne vare 3 år i stedet for også man kunne starte på uddannelsen som 19 årig... og bare rolig, det vil selvfølgelig være uden fremføring af tog før man rammer tilladt startalder for sådan noget (der kunne man så brug de 21 som nu)..
for så ville man også få den rette kendskab før man sidder ved styrpinden i sådan et tog... for hvor mange gange er der ikke et tog inde på værkstedet i løbet af 2 år som skal have lavet et eller andet problem eller lavet service
men kommer jo godt ind i det...
Jamen den mulighed I efterlyser findes jo allerede idag.
Man kan jo søge ind ved DSBs værksteder, som elev, indenfor smed, mekaniker, el osv.
Disse uddannelser opfylder kravene for at blive lkf, voila tingene hænger sammen.
Og at dømme efter indlæggene om dette, så er det jo ikke tiden der er problemet:
MX-Lokomotivet skrev: men nu mener jeg at det tager ca. 3 år at blive smed... også deri skal man tillægge yderligere 9 måneder til lokomotivføre...
Kontra:
MX-Lokomotivet skrev: men i stedet for den lange smed uddannelse.. så kunne man jo bare gøre så Lokomotivfør-uddannelsen kunne vare 3 år
MÃ¥ske det bare er mig der ikke kan se forskellen?