Hej Michael
Vil starte med at takke dig for at tage dig tid til at læse og forsøge at sætte dig ind i det jeg skriver. Det er helt klart glædeligt at du ikke denne gang er så "sådan er det bare"-agtig, men argumenterer fair og klart. Tak for det
milima skrev: Nu var det ikke min intention at sidestille lkf med læger og jordemødre.
Min pointe er at de uddannelser også stiller nogle krav for at komme i betragtning og dem må man jo så se om man kan efterleve.
Okay det er fair nok, det var bare ikke lige sådan jeg tolkede det, for det kunne godt opfattes som om du sammenligner og sidestiller. Jeg er ganske klar over at din og jeres uddannelse ikke er "barnemad" og noget man lige bliver. Det er også det jeg skriver, for underkender ikke sværhedsgraden og niveauet på uddannelsen, for det er ikke så let som at blive chauffør, det skal der slet ikke herske nogen som helt tvivl om.
milima skrev: Ja det skal den bl.a fordi den rapport der henvises til gerne ser at uddannelsen til lkf sidestilles med chaufføruddannelsen.
Jeg er for så vidt ikke uenig i at man måske skal kigge på kravene, men hvis man arbejder hen imod at 9 eller 10. klasse er nok, så foretrækker jeg bestemt at beholde de nuværende krav.
På dette punkt er jeg meget enig med dig, for jeg mener heller ikke at der skal slækkes på kravene! SLET IKKE, men det jeg efterlyser er at man kigger på dem med nutidige øjne og tilpasser dem til den verden vi lever i nu og det betyder nødvendigvis ikke at kravene skal læmpes overhovedet ikke.
milima skrev: Jeg kan desværre ikke give dig et klart svar på hvorfor HTX er adgangsgivende, når HHX ikke er det, men et eller andet sted skal man jo trække stregen.
Det er nok rigtigt, men det spørgsmålet bunder også bare i at jeg har hørt at argumentet er matematikken, men efter at have gået 2 år på HHX og 1 år på HTX har jeg erfaret at matematikken er meget sammenlignelig, så det argument holder ikke vand.
milima skrev: Man kunne også spørge hvorfor eksempelvis 9.5 er adgangsgivende til lægestudiet, når 9.3 ikke er det?
Det har du helt ret i og jeg glæder mig da også meget over at HTX pt. er en mulighed, for så har os boglige også en chance
milima skrev: Ja hvor er det nemt at være lkf. Man skal "bare" beslutte om man vil køre frem eller tilbage, så kører det helt af sig selv.
Nej det var nu ikke sådan det skulle forståes, jeg syntes bare du var lidt for hård ved buschaufførerne og kom til at tænke på hvem der tager slæbet når trafikken af den ene eller anden grund bryder sammen. Det var et (måske dårligt) forsøg på at være morsom og gøre opmærksom at man godt kan bruge chaufførene når togene ikke kan køre og passagerene skal fragtes frem og tilbage.
milima skrev: Det er muligt at mit job ikke rangerer højt nok på listen til at man må føle faglig stolthed, men det gør jeg nu altså alligevel.
Det er ikke et forsøg på at "tale" arbejdet op, jeg er stolt af og glad for at være lkf.
Selvfølgelig må du føle faglig stolthed og det gør vi vel allesammen og det mener jeg også at man får nogle bedre medarbejdere af. Det jeg opponerede mod var din sammenligning af at jordmoder/læger var på samme niveau som lkf, men det var en fejlfortolkning fra min side!
Men syntes da ikke at jeg vil have siddende på mig at jeg ser ned på lokomotivfører, slet ikke, for syntes I gør et fantastisk arbejde og anerkender at I har taget en uddannelse der er krævende, svær og hård, slet ingen tvivl om det og det kan og skal I da være meget stolte over.
milima skrev: Men siden du nu mener at det er væsentligt nemmere at være lkf end chauffør og siden du mener at jobbet bliver opreklameret til noget det ikke er, specielt af sådan nogen som mig, hvorfor så selv gå efter at blive lkf?
Mener jeg nu det?
Det tror jeg ikke jeg har sagt og det har jeg også prøvet på at gøre min holdning klar i starten af forrige indlæg. Jeg citerer det gerne igen:
KH skrev: Hmm.. Nu er det vist en journalistisk stramning at sammenligne og sidestille lokomotivføreruddannelsen og jordmoder-/lægestudiet... Jeg underkender ikke uddannelsens sværhedsgrad og niveau, men alligevel..
Dette
men alligevel, er en kommentar til min opfattelse af sammenligningen af jordmoder/læge.
milima skrev: Jeg gør mig bestemt ikke bedre end andre, ligesom jeg ikke går med næsen i sky.
Rart at høre, men det er din interesse i og lyst til at svare igen også et klart bevis på. Er glad for at jeg tog fejl omkring at du ikke kun er totalt afvisende og autoritær, som jeg blev irriteret og harm over i dit forrige indlæg.
milima skrev: Du har ret i at den faglige stolthed også indebærer rettidige og ikke aflyste tog, men jeg er ikke enig med dig i at løsningen på det problem er at slække kravene.
Jeg taler nødvendigvis overhovedet ikke om slækkelse af kravene, men en revision eller tilpasning, der bliver logisk og at kravene giver mening i forhold til jobbet.
milima skrev: Problemet med aflyste tog pga personalemangel er mere et udtryk for at man ikke har styr på uddannelsesplanlægningen, sådan at man er på forkant eller ihvertfald up to date på personalesituationen.
Det er ikke første gang i banens historie at det er kommet bag på dem der bestemmer at folk går hjem på pension.
Helt enig og det er sågar så galt at man har ansat så mange for tiden der er under uddannelse, at nogle af dem er uden kørelærer i en periode og holder en lidt længere ferie for at få det hele til at hænge sammen.
milima skrev: Det glæder mig på dine vegne at du er godt på vej til at opfylde kravene, hvis du da går efter at blive lkf.
Helt klart og vil sige at jeg på et eller andet punkt kan være ligeglad med kravene, for jeg har fundet en vej der passer godt til mig så jeg kan kvalificere mig og måske komme i betragtning, men syntes stadig der mangler lidt logik i grænsen i sandet, men er stadig enig med dig i at den skal være der, men spørgsmålet er bare hvor? Men glæder mig stadig over at HTX er en mulighed...
milima skrev: Som tidligere nævnt har jeg ikke det enstydige svar på hvorfor HTX er adgangsgivende når HHX ikke er, ud over at man har skulle trække stregen et eller andet sted.
Det er også helt okay og er enig med dig i at der skal være en streg..
milima skrev: Tager da gerne debatten op.
Som lige nævnt; tak for det!
milima skrev: Spørgsmålet om 9 eller 10 klasse er jo ikke noget vi bare opfinder, det står nævnt direkte i den omtalte rapport.
Lige dette spørgsmål tror jeg de fleste der kender til uddannelsen og jobbet bare griner og syntes det er latterligt og komplet åndsvagt og tåbeligt. Jeg selv inklusiv og der tror jeg vi er helt enige.
milima skrev: Ja og det faktum at mange går på pension har man vidst i DSB lige siden de pågældende startede, hvorfor så ikke gå igang med at rekruttere lidt tidligere end man har gjort, således at man var på forkant med situationen?
Det er rigtigt at det var mere end svært at få folk til uddannelsen under det store opsving, sandsynligvis fordi de som opfyldte kravene bl.a håndværkere kunne tjene mere i det private.
Der rammer du hovedet på sømmet, jeg er helt enig og du her ret.
milima skrev: Hvorfor skal det føre til en slækkelse af kravene.
Slækkelse? Det er ikke det jeg forlanger, jeg mener bare man skal tilpasse kravene til jobbet. Det indebærer ikke nødvendigvis en slækkelse.
milima skrev: Personligt foretrækker jeg da at DJ forsøger at udnytte situationen til at hæve lønnen, således at det bliver attraktivt at søge ind på uddannelsen.
ved godt det er enormt egoistisk.
Ja, det er egoistisk og naturligt. Hvem vil ikke det?
milima skrev: Er det ikke ret beset det samme der sker indefor sundhedssektoren?
Lægerne tjener mere og mere, men arbejder mindre og mindre, hvilket betyder mangel på læger med deraf følgende ventelister, det har så visdt jeg har set da ikke ført til at man har slækket kravene til lægeuddannelsen.
Nej det har det ikke, men det har givet videre beføjelser til sygeplejerskerne. Du har her en pointe, men det er ikke helt sammenligneligt, for hvis adgangskravet til at blive læge var at man skulle være uddannet havbiolog, så ville du nok også syntes det var lidt underligt, men en sygeplejerske eller apoteker ikke kunne komme ind. Det er måske sat lidt på spidsen...
milima skrev: Jeg mener bestemt ikke på noget tidspunkt at have stemplet dig.
Nej det har du ikke, men der er nogen der ikke ønsker denne debat fordi de tror den handler om en afskaffelse af alle krav, hvilket ingenlunde er tilfældet. Har jeg vist også sagt så mange gange efterhånden at man ikke kan være i tvivl om det.
milima skrev: Du har helt ret i at DSB godt kan se problemet og gerne så det ændret.
Det vil jo løse deres problem, problemet er som jeg ser det at det er et problem de har skabt for sig selv, fordi de ikke har startet rekrutteringen i tide.
Ja, det har du sikkert helt ret i, men som du tidligere har været inde på så har der nok været noget der har været mere attraktivt for håndværkere end at køre tog i de senere år. Kan kun være helt enig.
milima skrev: Jeg kan som tidligere nævnt godt medgive at en opdatering kunne være på sin plads.
Bravo....
milima skrev: Hvor vil du foreslå at man trækker stregen istedet for den nuværende?
Skal der åbnes for HHX, STX, HF (hvis det stadig hedder sådan), 10 klasse.
Hvad synes du vil være rimeligt?
Det er lidt svært for mig personligt, da jeg ikke helt ved hvad der var argumentet for at den gamle matematiske studentereksamen kunne være kvalificerende, modsat den nye der ikke er. Det sjove er bare at den nørdede HTX er blevet homoganiseret meget mere med STX og HHX, så de i stort omfang er adgangsgivende til meget af det samme, da man ikke lukker så mange døre som tidligere ved at vælge den ene frem for den anden.
Jeg beklager længden, men håber ikke det var vrøvl det hele og at det har været tiden værd. Tak for at tage tid til at læse det hele. Skal nok fatte mig i korthed fremover....