Forum » Off Topic » Snik-Snak
Milliarder til jernbanen

Udskriv debat

  Milliarder til jernbanen
Skrevet af Rasmus, 10/11-2008 19:00 (#21)

Tramconsult skrev: Jeg kunne ikke drømme om at bestille plads i en MF-mellemvogn. Jeg skal da ikke sidde i en vogn uden døre!


der er også kun 20 muligheder for at komme ud af den vogn, en vogn uden motor og tilhørende dieseltank, og en masse andre brændbare komponenter...
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 40
Status:

Rasmus S.


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af PB, 10/11-2008 19:41 (#22)

Jeg vil gerne spørge Tramconsult, om det er rimeligt at sammenligne forventningerne til en togtur i Tyskland på ti timer med en dansk togtur?
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 10/11-2008 22:28 (#23)

Sammenligningen går naturligvis primært på komfort: tre eller fire pladser i togets tværsnit samt påtrængende rystelser og motorstøj fra dieselmotorer og gearkasser. Hertil en lidt puritansk indretning.
Vi har tidligere drøftet i en anden tråd, hvor gådefuldt det er, at MFerne blev populære i Danmark. Hvorfor finder man sig i, at det er så ringe?
MFerne bliver ikke bedre af, at man bliver sur på mig, eller jeg rejser til Rusland. Men dansk jernbane trænger nogle bedre tog, helst elektriske.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af knudbe, 11/11-2008 00:14 (#24)

MF er i hvert fald bedre at sidde i end ET.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 11/11-2008 00:29 (#25)

MR-4073 skrev: Desuden skulle du måske lede efter en definition af skinnebus. .


Schienenomnibus
"Besondere Form von Leichttriebwagen mit Dieselmotorantrieb und mechanischer Kraftübertragung, zweiachsig und mit zwei Führerständen, die vom Fahrgastraum nicht besonders abgetrennt sind.
(…)
Der Schienenomnibus soll allmählich durch moderne Leichttriebwagen ersetzt werden, z.B. durch bereits in Erprobung befindlichen Triebwagen der Baureihe 627 mit Dieselmotoren aus der Serienfertigung des Kraftfahrzeugbaus."

So: Hobbylexikon Eisenbahn, Hamburg 1980, side 211.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af bl, 11/11-2008 10:54 (#26)

Gudskelov, den definition udelukker så vore gamle skinnebusser, som vi så må døbe om.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af PeterFrost, 11/11-2008 12:00 (#27)

Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af H-783, 11/11-2008 13:05 (#28)

Jeg syntes at MF´erne er et dejligt komfortabelt togSmile Enig, vi bør få elektriske tog på banen snart og få droppet IC4/IC2 planerne :Smile SÅ kan vi få mere miljøvenlige og hurtigere tog xD Evt. også tog med bedre komfort end MF´erne, men at MF´erne har dårlig komfort, er jeg ret uenig i I)
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 35
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af PeterFrost, 11/11-2008 16:17 (#29)

Hva er det lige du finder komfortabelt ved MF ? Støjen fra bogier og hjul, motoren eller den hakkende gearkasse, der er lavet af lort !
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tjalfe, 11/11-2008 16:31 (#30)

PeterFrost skrev: Hva er det lige du finder komfortabelt ved MF ? Støjen fra bogier og hjul, motoren eller den hakkende gearkasse, der er lavet af lort !

Det er jo nemt at sige det er et godt tog, når man ikke har prøvet andet. :roll:


PeterFrost skrev: ..., der er lavet af lort !

Grin
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 33
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 11/11-2008 20:06 (#31)

bl skrev: Gudskelov, den definition udelukker så vore gamle skinnebusser, som vi så må døbe om.

Bjarne

Næ, det siger blot, at man taler ud fra sin horisont. I Danmark véd vi godt, at en skinnebus har boggier. Scandia skinnebusserne var små boggievogne, og MFerne er store skinnebusser - intet andet!
Det bliver dejligt, når der atter skal køre rigtige tog i Danmark.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af bl, 11/11-2008 20:28 (#32)

Beklager, at jeg misforstod. Jeg opfattede dit indlæg som svar på en efterlysning af definitionen på en skinnebus. Men selvom det for mig stadig ser sådan ud, så var det altså ikke sådan. Beklager. Og det sparer os så for at kalde et par enkelte Triangel og Scandia-vogne for skinnebusser. Til gengæld har vi så en stolt efterfølger til Scandias sidebaneredder i Mr-togene og Mf-erne.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 11/11-2008 20:35 (#33)

bl skrev: Beklager, at jeg misforstod. Jeg opfattede dit indlæg som svar på en efterlysning af definitionen på en skinnebus. Men selvom det for mig stadig ser sådan ud, så var det altså ikke sådan. Beklager. Og det sparer os så for at kalde et par enkelte Triangel og Scandia-vogne for skinnebusser. Til gengæld har vi så en stolt efterfølger til Scandias sidebaneredder i Mr-togene og Mf-erne.

Bjarne
Næ, du havde da ikke misforstået det. Kald du trygt en skinnebus for en skinnebus. Det er jo et udmærket navn til små motortog, der har mere til fælles med en bus end et tog - fx lastbilsmotoren i en MF. Man sidder endda ovenpå den. Rystende!
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:

 
Redigeret af , 11/11-2008 20:36

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af bl, 11/11-2008 20:36 (#34)

Men det passer jo ikke helt til din definition?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 11/11-2008 20:37 (#35)

Jo.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af bl, 11/11-2008 20:42 (#36)

Toakslede og og med to førerrum (altså i samme vogn) uden særlig adskillelse fra passagerafdelingen?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 11/11-2008 20:51 (#37)

Toakslede har vi drøftet ovenfor.
To førerrum i samme vogn: ja, det er en toretningsvogn. Læg mærke til, at der tales om videreudvikling til BR 627, som er én (boggie)vogn. Hvis denne vogn udbygges til en BR 628, altså MR (tovogns) - er den vel stadig en skinnebus.
Uden særlig adskillelse fra passagerafdelingen: Kilden er fra 1980. Det er 28 år siden. Ligesom sporvogne efterhånden har fået adskilte førerpladser, er det naturligt, at også skinnebusser får det. Så jo: MR og MF er skinnebusser.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af bl, 11/11-2008 20:56 (#38)

Jeg fatter ikke helt sammenhængen i dine indlæg, men det er jo nok mig...

Held og lykke med din fremtidige hetz mod de eksisterende togsæt.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 11/11-2008 21:01 (#39)

Jo igen, du har fattet det.

Men det er vel ikke en hetz at kalde en skinnebus for en skinnebus.

Der findes ganske gode "eksisterende togsæt" i Tyskland, fx ICE1, ICE2, ICE3, ICE-T.
I Norge har man også nogle ganske gode togsæt, BM 73.
Schweiz har også gode togsæt.

Dem agter jeg sandelig ikke at hetze mod, men at fremme.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:



SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af SJakobsen, 11/11-2008 21:28 (#40)

Jeg er helt enig med Tramconsult..
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
vnj jernbanen Ruter 2 14-04-2006 21:12
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: