Hej Nicklas, velkomme til
Først vil jeg sige, at det kan virke lidt langhåret ind imellem, men MSTS er efterhånden et gammelt program.
Selve programmet indeholder nogle standardruter og nogle standardtog. Det er vigtigt at disse er installeret, da meget af det som du senere finder benytter dele derfra.
Ellers så er det jo sådan, at der findes en masse add-ons til systemet.
Nogle er kommercielle, og de vil typisk have alt hvad der skal bruges med på cd'en. Du kan eksempelvis finde sådanne add-ons på shoppen her på siten.
Andre laves af forskellige personer både her i landet og i resten af verdenen. Det du typisk vil møde er add-ons i form af ruter, aktiviteter og materiel. Folk som laver den slags laver sjældent andet end den ene type, da det er det område man er bedst til. F.eks. så kan jeg finde ud af at lave aktiviteter, men ruter, lokomotiver og vogne kan jeg ganske enkelt ikke finde ud af at lave.
Når jeg laver en aktivitet - det kan f.eks. være en tur fra København til Kalundborg, så laver jeg den til en rute som en anden har lavet (dk2000) mens det materiel jeg bruger kommer mange forskellige steder fra - det kan sagtens være 5-6 forskellige sites - men jeg laver så en liste med links til det benyttede materiel. Problemet er så at disse links ikke er statiske, så der kan sagtens være sket forandringer siden jeg har lavet listen. Men som regel plejer man at kunne finde ud af det alligevel, enten selv eller via et forum (typisk mit supportforum eller her), men det kan også ske at den enkelte virkelig får sat sin tålmodighed på prøve
Og så kommer nok det spørgsmål som vi ser med mellemrum: Hvorfor samler man så ikke det der skal bruges i en pakke så det ikke er så svært? Det er simpelthen et spørgsmål om rettigheder. Alt er underlagt copyright så det kan man ikke uden tilladelser fra hver enkelt rettighedshaver og de er svære om ikke umulige at skaffe.
En vigtig ting: Stort set alt der laves som gratis add-on vil indeholde en readme-fil af en eller anden art. Det er vigtigt at man gør som der står i denne da det ellers ikke vil virke.