Forum » Microsoft Train Simulator » Aktiviteter
ikke flere aktiviteter herfra!

Udskriv debat

ikke flere aktiviteter herfra!
Skrevet af knudbe, 21/9-2006 20:04 (#21)

Ja, men det er et rent teknisk spørgsmål.

Du kan f.eks. se hvad der sker hvis du går ind på disse:

www.berggreen.dk http://www.berggreen.se http://www.berggreen.eu

Er det så den samme eller er det tre forskellige?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Antal indlæg: 5249
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: ikke flere aktiviteter herfra!
Skrevet af carlove, 22/9-2006 23:55 (#22)

Jeg syntes ærlig talt, at det er rent tidsspilde at diskutere om hvor man vil have de
EA er liggende, så længe den der har rettighederne ikke vil lade høre fra sig er der jo ikke noget at gøre. Måske var der nogle andre der kunne lave nogle tilsvarende, så de passede til de forhånden værende aktiviteter ellers er det bare ærgeligt tiden er for kort til at blive ved med at danse rundt med de EAer man ikke kan få.
"ialt beskedenhed" Wink Wink Wink
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger

Antal indlæg: 594
Bopæl: København SV.
Alder: 92
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

Skrevet af knudbe, 23/9-2006 00:50 (#23)

Helt enig, det er rent tidsspilde set i den betragtning, men hvis det kan være med til at andre skriver nogle mere fleksible rettighedsbetingelser fremover, så vil det på sigt være til gavn for brugerne.
Det er jo ganske fjollet at give tilledelsen til et bestemt domænenavn, når man nu ved at sådanne skifter i tide og utide. Så hellere lade være med at indføje noget ved navn, men skriv blot at det ikke må lægges til download eller distribueres uden tilladelse.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af malling, 23/9-2006 01:29 (#24)

Nu kan jeg ikke tie stille længere....
Jeg syntes det er trist, og for dårligt at det her inde er endt i en stor børnehavne, hvor man kører rundt i den samme sag konstant, og bliver ved med at skyde på hianden.
Hvis det ikke er det ene så er det, det andet. Så er der en eller anden der har lagt noget et sted hvor nogle mener det ikke må ligge, og så er der en der ændre på noget, som andre ikke mener man må. Det er meget fint med copyright og rettigheder, men det ville nok hjælpe lidt, hvis de ikke var så kringlede..
Og med hensyn til http://www.ts-ef.com så har man også kørt rundt i det længe, og jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor man bliver ved, det kan da godt være at domæne navnet ikke er det samme, men så længe det er samme person der administrere det, kan problemet vel ikke være så stort, at det skal ende i børnehave.
Istedet for at give rettigheden til en bestemt side, som i princippet kan ændre navn mange gang fra nu af og til pinse, var det så ikke smart som flere andre har foreslået at give en til person i stedet, så slipper vi for alt det her bøvl hver gang.

Man glemmer jo at det i en eller anden grad går ud over os alle, for på et eller andet tidspunkt gider folk ikke det mere, og så stopper de med at lave aktiviteter og ruter, og fjerner de ting som de har liggende som der allerede er en der gør.
Og til sidst er der ingenting tilbage, og så i lystigt sidder og hakke på hianden over sider, og rettigheder, hvis i da ikke begynder at diskutere hvis skyld det er, at der intet er tilbage.
Men det er måske der vi skal hen, før det stopper.
Så skulle vi ikke se at få løst problemerne mens tid er, og prøve at være lidt smidige, og hele tiden være stædige og sende aben videre....
Brugers avatar
malling

Lidt øvet

Antal indlæg: 24
Bopæl: 4173
Alder: 49
Status:

Skrevet af jraaby, 23/9-2006 01:36 (#25)

This is becoming too big a debate. There is no problem at the moment with 3D permissions for the EA. Keep your eyes on the train-sim.org download section this weekend...
Brugers avatar
jraaby

Erfaren bruger

Antal indlæg: 888
Alder: 36
Status:

Redigeret af , 23/9-2006 02:02

Skrevet af malling, 23/9-2006 01:37 (#26)

BlackChart skrev: Ja, det er aktivt, men tjek så lige hvilken side du kommer ind på, Knud, samt hvad der efterfølgende står i adresselinien...

Hvis der kun er givet tilladelse til at de må ligge på ts-ef.com er der ikke så meget at gøre, såfremt forfatteren ikke vil give tilladelse til det nye domæne...
Det er samme vilkår Tog-Sim.dk har Smile

Og så kan man spørge sig selv, hvorfor vil forfatteren ikke det.
Hvor pokker er ide'en i at give tilladelse til en side der ikke længe findes.
Det er muligt at ejeren af domænet har lavet en eller anden fejl, det skal jeg ikke kunne sige, men hvorfor skal man absolut blive stædig fra begge parter, kan man ikke løse det uden at den ene eller anden skal have skylden, og uden at det ender i børnehave, og øv bøv du er dum.
Brugers avatar
malling

Lidt øvet

Status:

Skrevet af BlackChart, 23/9-2006 01:38 (#27)

Normalt når man søger efter en tilladelse til at have noget liggende, så søger man en tilladelse for det enkelte site/domæne, og ikke som person selv, da det sjældent er personen bag sitet der søger om tilladelsen, men derimod en 3. mand som ikke selv har et sted at ligge sine kreationer...

Derfor kan det være lidt besværligt at søge om tilladelse på en anden mands navn!

Men hvis folk ikke kan leve med det, så må de jo bare se at lære og bygge 3D modeller, og så SELV lave en EA'er som de så kan gøre med hvad de nu finder rigtigt...

Der er jo noget der hedder rettigheder, og rettighederne tilfalder jo selvsagt den/dem der har lavet det pågældende objekt, og det er dermed dem der bestemmer reglerne for udbredelsen af dette!
Denne diskution har være fremme mange gange gennem årene, både hvad angår materiel men også ruter, og der er ikke blevet ændret noget som helst gennem tiden, så i regner vel ikke seriøst med at denne diskution ændrer på noget?!
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Antal indlæg: 3322
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

Skrevet af malling, 23/9-2006 01:51 (#28)

BlackChart skrev: Normalt når man søger efter en tilladelse til at have noget liggende, så søger man en tilladelse for det enkelte site/domæne, og ikke som person selv, da det sjældent er personen bag sitet der søger om tilladelsen, men derimod en 3. mand som ikke selv har et sted at ligge sine kreationer...

Derfor kan det være lidt besværligt at søge om tilladelse på en anden mands navn!

Men hvis folk ikke kan leve med det, så må de jo bare se at lære og bygge 3D modeller, og så SELV lave en EA'er som de så kan gøre med hvad de nu finder rigtigt...

Der er jo noget der hedder rettigheder, og rettighederne tilfalder jo selvsagt den/dem der har lavet det pågældende objekt, og det er dermed dem der bestemmer reglerne for udbredelsen af dette!
Denne diskution har være fremme mange gange gennem årene, både hvad angår materiel men også ruter, og der er ikke blevet ændret noget som helst gennem tiden, så i regner vel ikke seriøst med at denne diskution ændrer på noget?!

Nej, desværre kan man vel sige.
Men man kunne jo håbe på at folk ville blive lidt mere medgørelige, og lade være med at være stædige og hakke på hianden, og lave en stor sag ud af det hver gang.
Og et eller andet sted er man vel også stolt af det man har lavet og vil gerne vise det frem, og kan det være andre til nytte, hjælper det vel også på det, hvem ved det kan være mig der er helt gal på den.
Dumt spørgsmål men kunne man så ikke bare tilladelsen til den 3 mand der evt søger, og så lade være med at hænge sig i om siden hedder a eller b
Brugers avatar
malling

Lidt øvet

Status:

Skrevet af BlackChart, 23/9-2006 01:59 (#29)

Problemet er så bare at langt de fleste readme filer siger at "X må ikke hosten på andre sites end Y med mindre anden tilladelse er givet", eller noget i den stil, og så er du jo for sådan lige vidt...

Men somsagt, byg selv 3D modellen, lav selv din egen readme...I den kan du jo så skrive hvad du vil Wink

Een ting er i hvert fald sikkert, jeg agter ikke at ændre på de betingelser der er givet i de readme filer til det materiel jeg har lavet... Grin
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin

Skrevet af malling, 23/9-2006 02:15 (#30)

BlackChart skrev: Problemet er så bare at langt de fleste readme filer siger at "X må ikke hosten på andre sites end Y med mindre anden tilladelse er givet", eller noget i den stil, og så er du jo for sådan lige vidt...

Men somsagt, byg selv 3D modellen, lav selv din egen readme...I den kan du jo så skrive hvad du vil Wink

Een ting er i hvert fald sikkert, jeg agter ikke at ændre på de betingelser der er givet i de readme filer til det materiel jeg har lavet... Grin

Ja så kunne man jo skrive at den kun må ligge på sider som ikke mere findes, er det ikke sådan man gør......

I kan gøre med de betingelser hvad i vil, jeg er snart ligeglad, for min skyld kan de komme derop hvor der er højst når man plukker jordbær.
og så kan i sidde og vente på at der er en der går i fælden, så man kan lave en stor sag ud af det....

Det er det man kalder tidsspilde.
Brugers avatar
malling

Lidt øvet

Status:

Skrevet af Dingo, 23/9-2006 10:05 (#31)

Du godeste altså.... nu har jeg siddet og fulgt denne diskussion lidt fra sidelinien. Og nu føler jeg at det er min tur til at prikke lidt til de her kjære copyrights, readmefiler osv.
Jeg kan godt forstå, at man som creator af det ene eller det andet til MSTS, gerne vil vide hvor ens ting ligger - blot så ens meget berømte EA'ere ikke kommer til at ligge sammen med eksempelvis 15 nøgne damer i prekære stillinger.
Men herregud venner, det er filer til MSTS som ikke en voldsom skare verden over spiller - altså set i sammenhæng af hvad andre spil sælger. Og I hedder hverken Elton John, Madonna, George Michael eller lignende som har behov for at sikre deres salg af 100 millionvis af CD'ere.
Bevares, I har meget god grund til at være pavestolte af Jeres arbejde, som i mange tilfælde har stået på i uendeligt mange timer.
Men er det nu nødvendigt at være så pokkers firkantede mht. hvor tingene ligger, sålænge det ligger på relevante sider?
Som skaber af den slags addons til MSTS, må det være i Jeres interesse at kendskabet til det addon bliver størst muligt? Madonna vælger da heller ikke blot én pladebutik i hele verden til hendes udgivelser vel?
Synes da klart at der i medfølgende Readme, skal fremgå hvem der har lavet produktet, og at det ikke må misbruges i form af f.eks ændring i 3D'en osv.
Men ligefrem at gå så meget i detaljer med hvor det må ligge i domæne-mæssigt forstand, synes jeg altså er latterligt - undskyld mig! Og ja, I bestemmer selvfølgelig selv, og er sandelig også med til at afgøre hvor stort kendskabet til Jeres addons skal være.
Havde jeg været i stand til at lave 3D-modeller, ruter eller lignende til MSTS, kan jeg garantere for, at de kom til at ligge på samtlige sider som ville ha' dem liggende. Derved vil jeg få udbredt kendskabet til mit navn og min dygtighed, hvis ellers den var der.

Er lidt en spilguru selv, som spiller mange spil af meget forskellig slags.
Eksempelvis spiller jeg et gammelt genialt spil som hedder Insane, som forlængst er trukket ned af butikshylderne. Men spillet lever i bedste velgående i cyberspace, og der bliver til stadighed lavet mange addons til dette, som bliver lagt til fri download på nettet. Og det som regel uden de over-højtidelige readme-filer som vi ser her i MSTS-verdenen.
Der er specielt 10 personer i Insane-verdenen som udmærker sig ved at lave mange kvalitetsaddons, og sjovt nok er det dem som nyder stor respekt og opmærksomhed fra alle os andre "civile" brugere. Den respekt og opmærksomhed opnår de netop ved, at de ikke er så firkantede med hvor deres ting ligger.
Så hvis jeg var Jer - det er jeg ikke vil I sikkert sige nu - men hvis jeg var, ville jeg lade være med at være så overdrevet højtidelig, og i stedet for få udbredt kendskabet til mine kreationer. Længere er den ikke.......
Brugers avatar
Dingo

Erfaren bruger

Antal indlæg: 682
Alder: 55
Status:

Skrevet af malling, 23/9-2006 11:25 (#32)

Dingo skrev: Du godeste altså.... nu har jeg siddet og fulgt denne diskussion lidt fra sidelinien. Og nu føler jeg at det er min tur til at prikke lidt til de her kjære copyrights, readmefiler osv.
Jeg kan godt forstå, at man som creator af det ene eller det andet til MSTS, gerne vil vide hvor ens ting ligger - blot så ens meget berømte EA'ere ikke kommer til at ligge sammen med eksempelvis 15 nøgne damer i prekære stillinger.
Men herregud venner, det er filer til MSTS som ikke en voldsom skare verden over spiller - altså set i sammenhæng af hvad andre spil sælger. Og I hedder hverken Elton John, Madonna, George Michael eller lignende som har behov for at sikre deres salg af 100 millionvis af CD'ere.
Bevares, I har meget god grund til at være pavestolte af Jeres arbejde, som i mange tilfælde har stået på i uendeligt mange timer.
Men er det nu nødvendigt at være så pokkers firkantede mht. hvor tingene ligger, sålænge det ligger på relevante sider?
Som skaber af den slags addons til MSTS, må det være i Jeres interesse at kendskabet til det addon bliver størst muligt? Madonna vælger da heller ikke blot én pladebutik i hele verden til hendes udgivelser vel?
Synes da klart at der i medfølgende Readme, skal fremgå hvem der har lavet produktet, og at det ikke må misbruges i form af f.eks ændring i 3D'en osv.
Men ligefrem at gå så meget i detaljer med hvor det må ligge i domæne-mæssigt forstand, synes jeg altså er latterligt - undskyld mig! Og ja, I bestemmer selvfølgelig selv, og er sandelig også med til at afgøre hvor stort kendskabet til Jeres addons skal være.
Havde jeg været i stand til at lave 3D-modeller, ruter eller lignende til MSTS, kan jeg garantere for, at de kom til at ligge på samtlige sider som ville ha' dem liggende. Derved vil jeg få udbredt kendskabet til mit navn og min dygtighed, hvis ellers den var der.

Er lidt en spilguru selv, som spiller mange spil af meget forskellig slags.
Eksempelvis spiller jeg et gammelt genialt spil som hedder Insane, som forlængst er trukket ned af butikshylderne. Men spillet lever i bedste velgående i cyberspace, og der bliver til stadighed lavet mange addons til dette, som bliver lagt til fri download på nettet. Og det som regel uden de over-højtidelige readme-filer som vi ser her i MSTS-verdenen.
Der er specielt 10 personer i Insane-verdenen som udmærker sig ved at lave mange kvalitetsaddons, og sjovt nok er det dem som nyder stor respekt og opmærksomhed fra alle os andre "civile" brugere. Den respekt og opmærksomhed opnår de netop ved, at de ikke er så firkantede med hvor deres ting ligger.
Så hvis jeg var Jer - det er jeg ikke vil I sikkert sige nu - men hvis jeg var, ville jeg lade være med at være så overdrevet højtidelig, og i stedet for få udbredt kendskabet til mine kreationer. Længere er den ikke.......

Jeg er ganske enig i det du siger....
Det er ved at tage fuldstændig overhånd, og der er ingen grund til at opføre sig som en eller anden meget berømt person, der skal sikre sine verdens patenter.
Hvis jeg havde lavet det ene eller det andet, ville jeg da være stolt af det, og sørge for at mine ting var så mange steder så muligt, således at så mange som muligt kunne se det flotte stykke arbejde jeg havde lavet.
Jeg ville aldrig hænge mig så meget i om det lå på side a eller b, sålænge det ligger et sted hvor det har relevans.
Men jeg ved ikke om det skal tolkes sådan at folk ikke er stolte af deres arbejde.
Brugers avatar
malling

Lidt øvet

Status:

Skrevet af knudbe, 23/9-2006 11:38 (#33)

Ikke fordi det vil have nogen betydning overhovedet, men jeg er fuldstændig enig med Dingo.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af BlackChart, 23/9-2006 19:38 (#34)

Ikke destomindre har det givet MANGE problemer gennem tiden, og ikke kun med dansk, men også udenlandsk materiel hvor der ikke var tilladelse tilstede, så det er altså IKKE kun os danskere der er sådan!

Det næste jeg skriver er kun myntet på det jeg selv laver og ikke hvordan andres holdning er:

Det materiel jeg laver er lavet til de DANSKE MSTS brugere, og ikke en eller anden fra f.eks. USA eller Kina, derfor ser jeg det da helt logisk at det ligger her på siden, da Tog-Sim.dk trodsalt er den største nulevende danske tog-simulator site...

Dog skal det så lige siges at jeg endnu ikke har sagt nej til en repainter eller andre der har villet hoste mine ting...Man kan komme lang med venlighed, og hvis man gider ulejlige sig med lige at spørge først på en pæn måde, så kommer man altså længes, uanset om man har tilladelse til et andet site i forvejen eller ej...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin

Skrevet af Steamhammer, 23/9-2006 20:05 (#35)

Jeg kan også godt tilslutte mig meget af det Mads/Dingo skriver, men jeg kan også godt forstå dem som kun vil have tingene liggende ét sted, for det gør det jo noget nemmere at vedligeholde tingene og jeg tror det er her hunden ligger begravet!

Mig bekendt vil de fleste 3D-byggere selvfølgelig gerne have deres ting ud til så mange som muligt, men det med vedligeholdelsen gør at mange vælger ét eller to steder hvor de har tingene liggende.

Og så er der jo lige den væsentlige ting at det er 3D-byggeren der suverænt bestemmer om - og hvor, hans ting skal ligge og den ret kan/skal vi andre ikke tage fra ham! Smile
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator

Antal indlæg: 2332
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

Skrevet af Thomas_, 23/9-2006 21:05 (#36)

Steamhammer skrev:
Og så er der jo lige den væsentlige ting at det er 3D-byggeren der suverænt bestemmer om - og hvor, hans ting skal ligge og den ret kan/skal vi andre ikke tage fra ham! Smile

Det er bare ikke lige alle der forstår, og respektere det.. Jeg taler af erfaring.. Wink
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert

Antal indlæg: 1877
Status:

Skrevet af knudbe, 24/9-2006 01:20 (#37)

Jeg har skal fuld forståelse og respekt for de enkeltes rettigheder, og Mortens holdning kan jeg også sagtens forstå, ligesom jeg også tror at Mogens har ret i betragtningen omkring vedligeholdelse, men hvis det blot var disse omstændigheder som havde udløst denne tråd, så var problemerne helt sikkert også løst til alles tilfredshed.

Problemet opstår lige så snart man hænger sig i petitesserne f.eks. når et site skifter navn, og lignende situationer. Her er det mit indtryk at der meget let går en hel masse personfnidder ind og gør sig gældende i stedet for at man bruger sin energi til hurtigst muligt får afklaret det rent praktiske og lægger eventuelle personlige uoverenstemmelser til side til et senere tidspunkt.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af , 24/9-2006 08:57 (#38)

Ved du hvad knud
Jeg spørger om lov at lægge ting til dl på domæne navnet når det så blir ændret
Gælder tilladelsen ikke mere er det er petitesse .når man ikkegang gider gi mig en PM om at man skifter domænenavn ,så jeg har en chance til at skaffe en ny tilladelse ,
Man er SGU ikke nogen gud fordi man kan bygge ruter til msts
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Alder: 0
Status:

Skrevet af knudbe, 24/9-2006 12:11 (#39)

Hej HEC,
Nu er jeg ikke den store tilbeder af guder, hverken den ene eller andens slags, hvilket jeg vist nok har givet tydeligt udtryk for i tidens løb Smile

Men hvis man nu ser nøgternt på lige præcis på dette forløb, hvad ville der så være sket, hvis man havde taget det lidt med ro i forbindelse med denne ændring...
1: Kunne man være blevet enige om at det gamle domæne havde fortsat i en kort overgangsperiode til at var på plads?
2: Kunne man have ladet materiellet blive liggende mens man søgte om nye tilladelse og fjernet det såfremt tilledelserne ikke blev opnået i stedet for det omvendte?
3: Kunne man have talt til 10 inden man begyndet at grave skyttehullerne?
Det kan godt være at Team KK føler sig trådt over tæerne, men så må I iføre jer nogle sikkerhedssko så I kan tåle det. Det er sket før, og det vil givet ske igen.

Jeg er glad for at de ting jeg laver kan være til glæde for andre. Hvis jeg blot skulle lave det til mig selv, så tror jeg ikke at jeg ville have gjort det med samme omhu og fornøjelse og måske ville jeg heller ikke have gjort det i særlig lang tid. Jeg ved ikke om I andre har det på samme måde, men jeg tror det, for hvorfor skulle I ellers gå så højt op i detaljerne hvis det kun var til egen fornøjelse?

Men med de ting jeg laver er jeg meget afhængig af stabilitet omkring ruter og materiel. Hvis der sker for mange ændringer i leverancerne så vil jeg skulle bruge mere og mere tid på at vedligeholde de bestående aktiviteter i stedet for at bruge tiden til at udvikle nye. Og jo flere aktiviteter jeg laver desto flere skal vedligeholdes og desto mindre tid får jeg til nye indtil der på et tidspunkt slet ikke er tid til nye. Og så er det sq ikke sjovt længere...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---