knudbe skrev:
Helt ærligt, så er det med trapperne en bagatel. På lufthavnen tager det højest 2 minutter at gå fra bus til metro og det tager ikke længere tid at komme op/ned på Christianshavn. Og om gå-afstanden er i lodret retning eller om den er vandret er ligegyldigt.
Om du kalder det sporvogn, letbane eller noget tredje er egentlig underordnet. ...
Tramconsult skrev: Det er med Københavns trafik som med MFerne: Danskerne finder sig i dårlige trafikløsninger - tror ikke, det kan blive bedre; men det kan det. Der skal såmænd ikke så megen sagkundskab til.
Jeg ved ikke om man finder sig i dårlige løsninger... jeg synes i hvert fald at der er mange som beklager sig over dem og finder alternativ/individuel transport. ..
Det betyder at der sker besparelser på driften hvilket gør det hele endnu værre, fordi kommunerne er trængte på økonomien. .
To minutters gåtid mellem bus og metro er horribelt. Den burde ligge på 4-10 sekunder. Det er en nyanlagt station, som burde være lagt sådan, at bus og metro holder ved samme perron med dørene mod hinanden, så man kan gå lige over. En skiftetid, der ligger højere end det, det tager at krydse perronen, er uacceptabel.
Du bruger altså mindst 3-4 minutter på at skifte mellem transportmidlerne mv. på en rejse på 30-40 minutter. Det er 10 % - helt vildt.
Hvorfor finder danskerne sig i disse dårlige løsninger - affinder sig med dem, kører på scooter i stedet og alt muligt andet?
Som sådan er det egentligt ligegyldigt, hvilken betegnelse man vælger: sporvogn, letbane, minimetro, light rail. I København er det dog ikke ligegyldigt, da betegnelserne er brugt manipulatorisk af beslutningstagerne.
Metroen er ikke en jernbane eller et lille S-tog. Hold det adskilt. S-tog er jernbane, mens metro er sporvogn. Den københavnske metro er anlagt og drives efter det tyske sporvejsregulativ BOStrab.
I København har man forsætligt anskaffet metroen som en sporvogn med indbyggede begrænsninger, bl.a. kurveradier, så man har fået den idiotiske station i lufthavnen, hvor du hver dag bruger 8 minutter af dit liv med at gå selv, dér hvor du har betalt for at blive kørt.
De økonomiske trængsler, du beskriver, hænger ganske nøje sammen med, at metroen udsulter busdriften. Dette er politisk tabueret; derfor sendes der hele tiden aber rundt.
Det er ikke værd at abe efter!