Jeg vil ikke mene at en klub burde være nødvendig, selv om det kunne betyde nogen mere formaliserede samarbejder på tværs af de forskellige bidragsydere.
Men man kunne udfærdige et sæt standard brugerbetingelser som indebar en forpligtelse til at sikre en tilgængelighed af de værker, hvor egne værker er blevet anvendt...
F.eks. så kunne en som har krereret en bestemt lyd have som betingelse, at hvis nogen anvendte den lyd til et eller andet, så skulle det objekt (savværk, lokomotiv, togvogn) sikres en fremtidig tilgængelighed i en periode på xx år af seneste version.
Igen, så ville den der benyttede lyden i savværket derved også være nødsaget til at have samme betingelser for at kunne opfylde den forpligtelse, idet det næste led (rutebyggeren) så ville benytte både savværk og lyd. Og rutebyggeren ville dermed også have samme forpligtelse til at sikre tilgængeligheden på grund af de nævnte objekter.
Og idet rutebyggeren så derved også havde den betingelse, så ville scenariebyggeren - i kraft af at han anvender ruten mde de betingelser - ligeledes være bundet op på samme forpligtelse.
Så mangler vi bare materielbyggerne, men da det kun er scenariebyggeren der anvender deres materiel, så vil betingelserne i materiellet ikke have nær samme effekt, men hvis det var noget som kunne opnå en udbredelse, så ser jeg ingen grund til at materielbyggerne/repainterne benytter samme licensbetingelser. Det er jo også vigtigt, at der er sikret en tilgængelighed fsva materiellet. Men der er det nok nærmere en tilgængelighedsgaranti som har betydning, da vi gerne skal sikre samme tilgængelighed på materiellet.
Med et sådan sæt betingelser ville man kunne sikre en generel tilgængelighed så vi ikke som i dag står og mangler nogle elementer som gør at brugerne ikke kan bruge noget af det som stadig er tilgængeligt.
Men det hele hænger lidt på de som laver objekterne der skal bruges i ruterne. Det er her, at der skal indføjes en sådan tilgængelighedsklausul for at det skal få effekt hele vejen igennem.
Og så kan man som rutebygger selvfølgelig bare gå uden om de objekter som har en sådan klausul, men skulle en rutebygger ikke være interesseret i at hans værk er sikret en tilgængelighed og anvendelighed? Eller betyder det så meget at man ene mand har hånd og halsret til at afgøre hvornår noget skal fjernes? Han har jo trods alt brugt noget som andre har knoklet med at lave
Og det hele skulle naturligvis være på frivilligt basis, men man kunne designe et fælles symbol/logo som kun måtte anvendes hvis man opfyldte denne tilgængelighedsgarantiforpligtelse...