Forum » Microsoft Train Simulator » Aktiviteter
Problem med AI-trafik

Udskriv debat

Problem med AI-trafik
Skrevet af knudbe, 4/2-2005 23:47 (#1)

(Hvad står AI egentlig for?)

NÃ¥, men mit problem...
Jeg har lavet en aktivitet, hvor jeg har 4 S-tog og et godstog som trafik. Og jeg ville gerne lave endnu flere.
Jeg har benyttet den danske vejledning fra Kim S. (Kim, tak for den).
Da jeg så kørte, undrede jeg mig over hvor min trafik var. Jeg kunne nemlig kun se en enkelt. Og nu ser jeg så i .ACT-filen at der rent faktisk kun står en enkelt.
Jeg har prøvet at åbne aktivitetseditoren igen og save, men hver gang er det kun lige præcis den der er fremme i Trafic-pattern der blive gemt men ikke de øvrige!!!
Hvad pokker gør jeg galt? Hvordan får man den til at gemme alle 5 trafic patterns i .ACT-filen?

/Knud
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Antal indlæg: 5249
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

SV: Problem med AI-trafik
Skrevet af KimEast, 5/2-2005 00:29 (#2)

Heej! Har du husket at sætte alle de 5 trafik-toge du har oprettet, IND i "pieces of traffic"-ruden?? Med start-tid og det hele? Der er en del at holde styr på nemlig. Og man kan dublere, og i princippet lave 100+ trafik-stykker (S-tog feks) med forskellig tid. ... Hygge KimE
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Antal indlæg: 1344
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:

Skrevet af lbr40, 5/2-2005 00:40 (#3)

Hej Knud,

Der kan være flere årsager til, at du ikke kan få det til virke.
Har du f.ex. justeret starttiderne på dine trafiktog? De skal alle have deres egen starttid og startsted. Hvis der køres på flere forskellige strækninger på ruten, skal de også tilpasses hertil, da jeg formoder at S-togene og godstoget ikke kører samme strækning?

Et godt tip: Kør ruten igennem med player-toget, og lav her din egen "køreplan", og notér tid og sted, hvor du ønaker togene skal mødes. Lav strækningerne for Trafik-togene så korte som muligt, der er ingen grund til, at de kører hele deres strækninger igennem.

De filer, du bruger til din aktivitet er fordelt over 4 forskellige mapper: Activities, Paths, Services og Traffic.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Antal indlæg: 1993
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Skrevet af KimS., 5/2-2005 02:21 (#4)

----> Knud.

Hvad er AI filer ?
Læs her http://www.tog-sim.dk/FAQ-index-myfaq...cat-4.html
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger

Antal indlæg: 999
Bopæl: Trekroner/Roskilde
Status:

Skrevet af KimEast, 5/2-2005 13:49 (#5)

Jaa, Kim, han spørger hvad AI betyder.. (drille-mode on)... og jeg kan dårligt selv huske det. tror det var "Automatic-Interactive" ... To ord der egengtligt overlapper hinanden. Automatic betyder, man ikke selv har kontrol over toget, men det 100% kører på det man har defineret på systemet, og Interactive, at det kører for sig selv uden kontrol. (Tja, to ord der betyder det samme).. ((HVIS det var lige det, det betød)) ... Hygge. KimE
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Status:

Skrevet af KimS., 5/2-2005 16:58 (#6)

Eller oversat til dansk, CST...................... Hi, hi.................... Computer Styrede Tog. Hmm, den var vist ikke så go'Shockops:
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger

Status:

Skrevet af lbr40, 5/2-2005 17:10 (#7)

Hej Kim,

I bund og grund er det vel det, det handler om - tog styret af computeren. "Du" har sikkert rigeligt at gøre med at holde "strækningshastigheden" med playertoget... Shock (he,he).
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Skrevet af knudbe, 5/2-2005 22:40 (#8)

KimS skrev: Hvad er AI filer ?
Læs her http://www.tog-sim.dk/FAQ-index-myfaq...ml[/quote]

Tak for linket - altså så vidt jeg forstår er det en "amputeret" udgave af et lokomotiv / en vogn. Jeg havde fået den opfattelse at de var selve AI-aktiviteten, så det var godt at få den misforståelse rettet op.

KimEast skrev: Heej! Har du husket at sætte alle de 5 trafik-toge du har oprettet, IND i "pieces of traffic"-ruden?? Med start-tid og det hele? Der er en del at holde styr på nemlig. Og man kan dublere, og i princippet lave 100+ trafik-stykker (S-tog feks) med forskellig tid. ... Hygge KimE

Jeg fandt ud af hvad det var ved at nærlæse Kim S' vejledning for jeg ved ikke hvilken gang. Jeg havde oprettet alle i Trafic Paterns, men jeg havde misset det punkt med at player-toget også skulle have en trafic patern hvor jeg skulle tilknytte mine trafiktoge.

Det er utroligt så meget der kan og skal gøres, og jeg syntes ikke at det står beskrevet i MSTS-manualerne. Hvordan pokker har I fundet ud af det fra begyndelsen af?

Mvh
Knud
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Skrevet af knudbe, 5/2-2005 22:47 (#9)

lbr40 skrev: Et godt tip: Kør ruten igennem med player-toget, og lav her din egen "køreplan", og notér tid og sted, hvor du ønaker togene skal mødes. Lav strækningerne for Trafik-togene så korte som muligt, der er ingen grund til, at de kører hele deres strækninger igennem.

De strækninger jeg har brugt har allerede været defineret i Denmark-ruten. Vil disse så ikke blive påvirket hvis jeg ændrer dem?

Mvh
Knud
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Skrevet af KimS., 6/2-2005 00:19 (#10)

Hvis du fx. vil bruge et andet tog, vil det være det tog alle steder, hvor du bruger den specifikke service.
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger

Status:

Skrevet af lbr40, 6/2-2005 01:08 (#11)

Hej Knud,

Hvis player-toget f.ex. kører fra Helsingør til København, kan du godt bruge den samme path (strækning) til dit trafic-tog (AI-tog), men så er dette medkørende enten før eller efter playertoget, altså i samme retning, og begge tog vil være af samme type (f.ex. IR4). Hvis du vil udskifte det ene af togene til f.ex. et godstog, skal du lave en ny path til dette, selvom begge tog skal køre nøjagtig samme strækning.

Når du indsætter et trafic-tog i modsat retning, skal du lave en path, der går fra København til Helsingøør og indsætte det togsæt du vil bruge til denne strækning.

Endnu et tip: Når du navngiver dine path's i Service-Editor, så skriv f.ex. Helsingør-København (P), hvor (P) = Player-tog eller f.ex. København-Helsingør (T-1), hvor (T-1)=Trafic-tog nr. 1. På den måde er det nemmere at holde styr på, når der indsættes flere trafic-tog ind på ruten, og hvor tiderne for trafic-togene skal rettes til.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af KimEast, 6/2-2005 15:22 (#12)

HUH! Knud. Jaa, det er jo en god ide SELV at være der også, ikke kun Ai-togene. Og alle skal have en rute at køre på. -- angående mig selv tog det altså noget tid at finde hoved eller hale i den editor. Første gang jeg så den opgav jeg. Først efter en MEGET TÅLMODIG intro fra Erich, lykkedes det mig at se meningen med galskaben i den editor. Den ER ULOGISK opbygget, og der er den del af samme ting, man skal skrive flere gange, flere steder osv osv. -- Selv nu flere år efter jeg begyndte med den edotor, kan jeg få sved på panden, og have svært ved at finde hoved og hale i det. (når man har over 100 AI toge at holde styr på feks). Uhygge. KimE Smile
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Status:

Skrevet af lbr40, 6/2-2005 16:01 (#13)

Hej,

Jo, vel kan Editoren være svær at finde ud af, især når man er nybegynder. Det tog mig også lang tid at komme videre, specielt med AI-togene.
Det gør det lidt nemmere at kopiére tekster ind, hvor de skal indsættes flere steder.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af KÃ¥re, 7/2-2005 00:15 (#14)

lbr40 skrev: Hej Knud,

Hvis player-toget f.ex. kører fra Helsingør til København, kan du godt bruge den samme path (strækning) til dit trafic-tog (AI-tog), men så er dette medkørende enten før eller efter playertoget, altså i samme retning, og begge tog vil være af samme type (f.ex. IR4). Hvis du vil udskifte det ene af togene til f.ex. et godstog, skal du lave en ny path til dette, selvom begge tog skal køre nøjagtig samme strækning.

Det er nu ikke rigtigt. Man kan sagtens genbruge den samme path så tit man lyster. Det er hvad man vælger som consist der bestemmer hvilket tog der bliver brugt, men man skal selvfølgelig gemme den nye sammensætning under et nyt navn.

M.v.h.
KÃ¥re

PS! For ikke at overanstrenge MSTS for meget, er det nærmest en fordel at genbruge så mange paths som muligt.
Brugers avatar
KÃ¥re

Medlem

Antal indlæg: 106
Bopæl: København
Alder: 75
Status:

Skrevet af knudbe, 7/2-2005 00:56 (#15)

Kåre skrev: Det er nu ikke rigtigt. Man kan sagtens genbruge den samme path så tit man lyster. Det er hvad man vælger som consist der bestemmer hvilket tog der bliver brugt, men man skal selvfølgelig gemme den nye sammensætning under et nyt navn.

Sammensætning? Hvis jeg nu sammensætter et tog på en bestående path - altså jeg står i Service Editor - så har jeg mulighed for at til/fravælge de stationer der er på det pågældende path. Idet jeg fravælger nogle stationer får jeg vel ikke dannet en ny path-fil?
Hvis jeg har forstået det korrekt, så angiver jeg blot at der skal benyttes en standard path, men i servicefilen er der så angivet hvilke stops og tidspunkter. Det påvirker vel ikke pathen?

Kåre skrev: PS! For ikke at overanstrenge MSTS for meget, er det nærmest en fordel at genbruge så mange paths som muligt.

Det virker ganske logisk.

Mvh
Knud
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Skrevet af KimEast, 7/2-2005 01:00 (#16)

NETOP! Genbrug er god for feks IC3 eller IR4 der jo er ens, og de kan jo bruge samme rute, med feks 10 min's interval efter hinanden!! For godstoge er det knapt så godt at møde 5 helt ens godstoge, men det er jo en smagssag! Hygge KimE
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Status:

Skrevet af lbr40, 7/2-2005 11:40 (#17)

Hej venner,

Kåre skrev: Det er nu ikke rigtigt. Man kan sagtens genbruge den samme path så tit man lyster.

Er det bedre at lave 1 lang path, i stedet for flere små path's til AI-togene? Jeg mener, at man bedre kan styre starttider med små path's for AI-togene.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af 95mira, 7/2-2005 16:18 (#18)

Ulempen ved små paths er, at hvis man som player bliver forsinket ser man slet ikke sin AI-trafik Sad
Brugers avatar
95mira

Ekspert

Antal indlæg: 1238
Alder: 35
Status:

MVH
Mikkel

Skrevet af lbr40, 7/2-2005 16:52 (#19)

Hej Mikkel,

Det kan du have ret i, men her er så en opfordring - i modsætning til DSB (Shockops: ) - til at holde køreplanen. Grin

Jeg prøver med lange path's, for at se om det er bedre.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af KimS., 7/2-2005 17:49 (#20)

KÃ¥re skrev:
lbr40 skrev: Hej Knud,

Det er nu ikke rigtigt. Man kan sagtens genbruge den samme path så tit man lyster. Det er hvad man vælger som consist der bestemmer hvilket tog der bliver brugt, men man skal selvfølgelig gemme den nye sammensætning under et nyt navn.

M.v.h.
KÃ¥re

PS! For ikke at overanstrenge MSTS for meget, er det nærmest en fordel at genbruge så mange paths som muligt.

Hmmm. KÃ¥re, var det ikke det jeg skrev???

Mikkel.
Lange paths er måske meget godt, hvis man ikke kan holde køreplanen, men mindre godt for MSTS. Aktiviteten bliver fandens tung, med for mange af de lange.
Det er nok bedre med korte, der vapper af, når de er ude af syne.
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger

Status:

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
MSTS Problem på ny PC Ruter 23 03-03-2011 20:12
Et lille problem Ruter 4 01-02-2011 13:34