Forum » Off Topic » Snik-Snak
Milliarder til jernbanen

Udskriv debat

  Milliarder til jernbanen
Skrevet af snup100, 7/11-2008 23:40 (#1)

Brugers avatar
snup100

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 24/2-2007
Bopæl: Ølsted
Alder: 32
Status:



SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 8/11-2008 08:07 (#2)

Ja, så må vi håbe, MGerne aldrig kommer, så elektrificeringen kan komme i gang.
Det betyder heldigvis også, at vi hurtigere slipper af med MFerne.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Triton, 8/11-2008 12:33 (#3)

Hvad er der nu galt med MFérne?? Det er da et af DSB´s mest pålidelige tog, og bedste invisteringer de nogensinde har gjort.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 43
Status:

Hilsen Triton.

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af , 8/11-2008 12:41 (#4)

ja der må jeg nok give Triton ret... de er faktisk gode de MF´ere.. de er meget stabile..
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Anonym Bruger, 8/11-2008 12:45 (#5)

Jep, nyder altid en tur i en MF, især hvis man skal med søndag morgen klokken 8:11 hvor man kan have et bord for sig selv, ja nogle gange en hel kupë for sig selv.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af H-783, 8/11-2008 17:59 (#6)

Æhm "Tramconsult" skrev "MG´erne" altså IC4 togene ;D Og ja klart MF´erne (IC3) er squ da det bedste motorvognstogsæt der har været i DK syntes jeg Grin

Og samtidig vil de da elektrificere regional strækningerne på sjælland bla Nordvestbanen samt sydbanen (i forbindelse med femer forbindelse)
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 35
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 9/11-2008 16:31 (#7)

MGerne er et fejlkøb. Udmærket, hvis fabrikken forkludrer det så meget, at de ikke kommer.
Det vil også medføre fremskyndet elektrificering, så vi hurtigt kan slippe af med MFerne.
Elektrificering tager lang tid - og snart vil MFerne være 30 år.
MFerne er bygget til færgetrafik og ikke den nuværende landsdelstrafik.
De er ukomfortable og støjende: trange siddepladser med fire pladser i tværsnit mod tre i en kupévogn, ubehagelige rystelser og maskinstøj, fordi motorerne ligger under vognen. Togenes ubehagelige vestilbuler og komiske, indvendige døråbningssystem fuldender kun det dårlige indtryk.
MFerne er ikke på højde med kvaliteten i intercitytog i fx Tyskland og Schweiz. Billetpriserne er derimod høje..
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Marc, 9/11-2008 16:50 (#8)

Øøøh, nostalgi eller ej. Du kan vel ikke påstå at B-vognene var bedre end MF'erne?
Jeg tror ikke du finder noget mere støjende og trangt end kupeerne i B-vognene.

Når det gælder siddekomfort, så er MF'erne langt over standarden hvad komfort angår i europæriske tog.
Det er korrekt at tyskerne også har været højt oppe med deres komfort. Men efter man begyndte at indsætte Interregio vogne i IC-trafikken blev den degraderet en hel del.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 9/11-2008 17:29 (#9)

Jeg sammenligner MF med nutidens tyske og schweiziske tog og ikke en B-vogn fra 1970.
Men de var nu også bedre.
I forrige uge kørte jeg i ti timer med et IC-tog i Tyskland. 2. klasse kupévogn. Selvom der var fejl på mit sæde, var det en god oplevelse. En tilsvarende tur med MF havde været skrækkelig.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af hec, 9/11-2008 17:33 (#10)

Tramconsult skrev: Jeg sammenligner MF med nutidens tyske og schweiziske tog og ikke en B-vogn fra 1970.
Men de var nu også bedre.
I forrige uge kørte jeg i ti timer med et IC-tog i Tyskland. 2. klasse kupévogn. Selvom der var fejl på mit sæde, var det en god oplevelse. En tilsvarende tur med MF havde været skrækkelig.


så køb dig en cykel når du skal nogen steder :?
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 9/11-2008 17:55 (#11)

hec skrev: så køb dig en cykel når du skal nogen steder :?


Der findes bedre alternativer til MFerne end en cykel.
Vi, der går ind for skinnetrafik, skal ikke upåtalt acceptere så ringe tog som MFerne, når der findes bedre tog i handelen.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af hec, 9/11-2008 17:59 (#12)

Tramconsult skrev:
hec skrev: så køb dig en cykel når du skal nogen steder :?


Der findes bedre alternativer til MFerne end en cykel.
Vi, der går ind for skinnetrafik, skal ikke upåtalt acceptere så ringe tog som MFerne, når der findes bedre tog i handelen.



AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH et rigtigt jernbane orakel
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 9/11-2008 18:09 (#13)

Er du cykelhandler?
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af knudbe, 9/11-2008 19:58 (#14)

Tramconsult skrev:
hec skrev: så køb dig en cykel når du skal nogen steder :?


Der findes bedre alternativer til MFerne end en cykel.


Skinnecykel? Wink
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 9/11-2008 20:05 (#15)

Der er ikke så stor komfortforskel.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Anonym Bruger, 9/11-2008 20:06 (#16)

Jeg er stærk uenig i at de tyske IC tog er bedre komfort end IC3, især i storrumsvognene hvor sæderne er slidte der er kun 4 stikkontakter i en hel vogn og toiletterne er uhumske, samt overgangene mellem vognene er MEGET ubehalige når man kører med 200 km/t. Selv ICE togene har den samme sædeopstilling som IC3 og der er heller ikke mange stikkontakter i ICE 1/2. Forresten er de fleste nyere tog i Tyskland netop uden kupéer, også må de jo være ligeså trange. Mht. støjen kan du jo bare bestille plads i mellemvognen der ikke har motorstøj.

Litra MF (IC3) er et langt bedre tog end gamle tyske IC-vogne hvor hjulstøj virkelig kan komme på tale!

Forresten hvad mener du med "færgetog og ikke den nuværende landsdelstrafik" Er det bare fordi at toget har en lodret snude at det ikke er egnet til landsdelstrafik?
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af KH, 9/11-2008 20:22 (#17)

Tramconsult skrev: Det betyder heldigvis også, at vi hurtigere slipper af med MFerne.


Jeg er meget uforstående overfor din meget åbenlyse skepsis for MF. En klassekammerat og jeg gør dagligt alt hvad vi kan for at nå IC-toget fra Esbjerg, frem for det MR-fremførte Re-tog. Jeg vil da til dit forsvar sige at jeg ikke har en alder der gør at jeg rigtigt kan huske så meget andet end MR og MF, så sammenligningsgrundlaget er lidt tyndt. Kan dog sige at jeg er meget glad for MF, syntes det er et rigtigt godt tog, det er helt perfekt til den danske IC-trafik. Jeg vælger altid MF frem for MR, da komforten er meget bedre, det eneste minus pt. er gearkasserne der stadig ikke kører som de skal, men de må da snart have fået skiftet dem alle ud...
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 9/11-2008 20:23 (#18)

andersj skrev: Jeg er stærk uenig i at de tyske IC tog er bedre komfort end IC3, især i storrumsvognene hvor sæderne er slidte der er kun 4 stikkontakter i en hel vogn og toiletterne er uhumske, samt overgangene mellem vognene er MEGET ubehalige når man kører med 200 km/t. Selv ICE togene har den samme sædeopstilling som IC3 og der er heller ikke mange stikkontakter i ICE 1/2. Forresten er de fleste nyere tog i Tyskland netop uden kupéer, også må de jo være ligeså trange. Mht. støjen kan du jo bare bestille plads i mellemvognen der ikke har motorstøj.

Litra MF (IC3) er et langt bedre tog end gamle tyske IC-vogne hvor hjulstøj virkelig kan komme på tale!

Forresten hvad mener du med "færgetog og ikke den nuværende landsdelstrafik" Er det bare fordi at toget har en lodret snude at det ikke er egnet til landsdelstrafik?


Bvmz er en ganske fortræffelig vogn, som MF aldrig kommer på højde med. Kørte for nylig med én i ti timer i tog IC 2082. Det havde jeg aldrig budt mig selv i en MF, hvor vi skal sidde klemt ind fire personer på tværs og har støj og rystelser fra dieselmotorerne.

Kørte også for nylig med en ICE1 HH-M. Fortræffelig kupé. Ingen støj.

MFerne blev anskaffet som et midlertidigt tog omkring 1990, hvor der ikke var umiddelbar udsigt til, at færgetrafikken mellem Korsør og Nyborg skulle omdannes til jernbane. Tanken var ikke, at de skulle være der, hvis der kom en fast forbindelse.

Det er ingen skam at tænke på udskiftning af 18 år gamle tog. De vil være 30 år, når den plan gennemføres, som er denne tråds navn. Der skal jo gerne stå eltog klar, når ledningerne er hængt op.

Når man kommer med tog sydfra og skifter til dansk MF i Hamburg, er det slående, hvor ringe MFen er.

Jeg kunne ikke drømme om at bestille plads i en MF-mellemvogn. Jeg skal da ikke sidde i en vogn uden døre!
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 10/11-2008 01:05 (#19)

KH skrev:
Tramconsult skrev: Det betyder heldigvis også, at vi hurtigere slipper af med MFerne.


Jeg er meget uforstående overfor din meget åbenlyse skepsis for MF. En klassekammerat og jeg gør dagligt alt hvad vi kan for at nå IC-toget fra Esbjerg, frem for det MR-fremførte Re-tog. Jeg vil da til dit forsvar sige at jeg ikke har en alder der gør at jeg rigtigt kan huske så meget andet end MR og MF, så sammenligningsgrundlaget er lidt tyndt. Kan dog sige at jeg er meget glad for MF, syntes det er et rigtigt godt tog, det er helt perfekt til den danske IC-trafik. Jeg vælger altid MF frem for MR, da komforten er meget bedre, det eneste minus pt. er gearkasserne der stadig ikke kører som de skal, men de må da snart have fået skiftet dem alle ud...


MR og MF tåler ikke sammenligning. MR er jo en fordansket BR 628, som er bygget til sidebanetrafik. Den er fra 1978-79; men nogle år tidligere var der et tysk sæt på prøve på Svendborgbanen.
Det er givetvis et godt tog til nærbanetrafik Århus-Hornslet-(Grenå) og Odense-Ringe-Svendborg. Kombinationen af MR og timedriften med K79 gav også god fremgang for strækninger som Struer-Vejle og Struer-Langå. Men det er jo langt at køre med sådan en skinnebus. Det er også misbrug at køre de lange løb Århus-Hedensted-Esbjerg med MR.
Over for dette er MF dog en noget nyere skinnebus, fra ca. 1990- og beregnet til længere skinner. Sædekomforten er bedre i MF end MR. Sidstnævnte giver for mange passagerer næsten ingen eller dårlig nakkestøtte.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:



SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af MR-4073, 10/11-2008 18:54 (#20)

Jeg er helt uenig med dig omkring din gennemtrængende kritik af MF'eren. I forhold til mange andre lande, så er komforten i MF ganske fin, motorstøj er der ikke meget af, og nogle tyske lok-trukne IC tog har tendens til at hyle under decceleration, det gør MF'en ikke. At du så mener at der skulle ha' været døre i mellemvognen, er jo bare et spørgsmål om at bevæge fødderne små 8-10 meter længere. FF vognen er jo ikke ret lang, og sammenlignet med mange tyske vogne med døre i enderne, er der ikke længere fra midten af vognen til vestibulen. Desuden skulle du måske lede efter en definition af skinnebus. Hvis du er så træt af et succesfuldt dansk-konstrueret IC3 tog, synes jeg bare du skulle pakke kufferten og rejse til Rusland.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
vnj jernbanen Ruter 2 14-04-2006 21:12
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: