andersj skrev: Jeg er stærk uenig i at de tyske IC tog er bedre komfort end IC3, især i storrumsvognene hvor sæderne er slidte der er kun 4 stikkontakter i en hel vogn og toiletterne er uhumske, samt overgangene mellem vognene er MEGET ubehalige når man kører med 200 km/t. Selv ICE togene har den samme sædeopstilling som IC3 og der er heller ikke mange stikkontakter i ICE 1/2. Forresten er de fleste nyere tog i Tyskland netop uden kupéer, også må de jo være ligeså trange. Mht. støjen kan du jo bare bestille plads i mellemvognen der ikke har motorstøj.
Litra MF (IC3) er et langt bedre tog end gamle tyske IC-vogne hvor hjulstøj virkelig kan komme på tale!
Forresten hvad mener du med "færgetog og ikke den nuværende landsdelstrafik" Er det bare fordi at toget har en lodret snude at det ikke er egnet til landsdelstrafik?
Bvmz er en ganske fortræffelig vogn, som MF aldrig kommer på højde med. Kørte for nylig med én i ti timer i tog IC 2082. Det havde jeg aldrig budt mig selv i en MF, hvor vi skal sidde klemt ind fire personer på tværs og har støj og rystelser fra dieselmotorerne.
Kørte også for nylig med en ICE1 HH-M. Fortræffelig kupé. Ingen støj.
MFerne blev anskaffet som et midlertidigt tog omkring 1990, hvor der ikke var umiddelbar udsigt til, at færgetrafikken mellem Korsør og Nyborg skulle omdannes til jernbane. Tanken var ikke, at de skulle være der, hvis der kom en fast forbindelse.
Det er ingen skam at tænke på udskiftning af 18 år gamle tog. De vil være 30 år, når den plan gennemføres, som er denne tråds navn. Der skal jo gerne stå eltog klar, når ledningerne er hængt op.
Når man kommer med tog sydfra og skifter til dansk MF i Hamburg, er det slående, hvor ringe MFen er.
Jeg kunne ikke drømme om at bestille plads i en MF-mellemvogn. Jeg skal da ikke sidde i en vogn uden døre!