Forum » Microsoft Train Simulator » Materiel
Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer

Udskriv debat

  Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af trnielsen, 28/1-2006 20:16 (#1)

Jeg skal forespørge om det er muligt at en eng-fil både kan bruges som almindelig player-fil (det tog man selv kører, både i aktiviteter og udforskninger) og som traffic-fil/ai-fil (det/de tog man møder i aktiviteter)? Jeg mener at nogle af default-materiellet, som for eksempel Dash 9, GP38-2 og SD40-2 er lavet sådan.
Brugers avatar
trnielsen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 580
Tilmeldt: 28/8-2004
Bopæl: Nyborg
Alder: 62
Status:

Tommy Rolf Nielsen
http://www.tommyrolfnielsen.dk


SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af BlackChart, 28/1-2006 20:18 (#2)

Sagtens...Men det er som sådan ikke en decideret AI fil, da AI filerne har fået fjernet bl.a. cabview da AI jo ikke skal bruge det Wink

Men du kan sagtens bruge ganske almindelige lokomotiver uden AI filer som AI trafik...Ingen problemer i det...Det var jo det man gjorde før vi fik lavet AI filerne...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af trnielsen, 28/1-2006 20:24 (#3)

Ved at bruge almindelige lokomotiver som ai, er der så ingen lys og lyd.
Brugers avatar
trnielsen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 580
Tilmeldt: 28/8-2004
Bopæl: Nyborg
Alder: 62
Status:

Tommy Rolf Nielsen
http://www.tommyrolfnielsen.dk

SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af BlackChart, 28/1-2006 20:28 (#4)

Lyset mangler, med mindre kreatøren har lavet så den har lys hvis den bliver brugt som AI, men lyden er der stadig...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af KimS., 29/1-2006 12:02 (#5)

Så blander jeg mig igen. Hvor våger i at tage mit arbejde fra mig........... Wink Grin når jeg altså har tid Shockops:

Nej, det er bare gas.

Tommy, så er hele fidusen væk.
Det kan sagtens lade sig gøre, at bygge begge ting ind i en .eng/wag fil, hvilket gøres af mange udenlandske kreatøre, hø hø.
Det der så vil ske, når man gør sådan er, at MSTS, som den fantastisk lette simulator den er, lige skal futte rundt med 20-30 ekstra cabview og cab sound, hvilket den sikkert ikke belastes særlig meget af, eller.............. Grin
Nej, lad os blive fri for det, den kan ikke klare det, eller også går det ud over noget andet.
Player filer og trafik filer hver for sig, så har vi hjulpet så meget vi kan.
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger



Antal indlæg: 999
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Trekroner/Roskilde
Alder: 79
Status:


SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 13:10 (#6)

Enig, men meget gerne AI-filer med i installationen så man ikek behøver at gå ud og finde dem efterfølgende.

I øvrigt, er det meget svært at lægge lys i togvogne? Nogen (mange) af dem er meget mørke at køre rundt med når solen er slukket.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af BlackChart, 29/1-2006 13:18 (#7)

Det kommer helt an på hvordan vognene er bygget op...F.eks. bliver 4g lavet med lys inde i vognene, men det krævede en remodellering af indmaden i alle vognene at kunne gøre det...

Så alt afhængigt af hvordan de er bygget op...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af KimS., 29/1-2006 22:34 (#8)

Sagt på en anden måde. Er der ikke alpha i .ace filen, kan der ikke komme lys i.
Kan du ikke kikke gennem vinduerne ud på den anden side, kan det ikke lade sig gøre,
for så er der ikke hul i 3D filen. Det er en massiv ydervæg.
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger



Antal indlæg: 999
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Trekroner/Roskilde
Alder: 79
Status:


SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 22:51 (#9)

Er det svært at ændre .ace til gennemsigtig?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af BlackChart, 29/1-2006 22:54 (#10)

Nej da, men hvad vil du få ud af det, når/hivs der ikke er lavet indmad i vognen, hvilket der med garanti ikke er, såfremt du ikke kan se igennem vinduerne...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 22:56 (#11)

Lys om natten så man ser de lange lysende tog køre forbi.
Har du måske nogensinde set et sort passagertog i virkeligheden sådan omkring kl. 18 om vinteren?

SÃ¥ kan de bare have sort lys om dagen Wink
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af KimS., 29/1-2006 23:03 (#12)

Altså Knud, forstår du ikke hvad Morten skriver?

Det Morten mener er, ingen indmad ingen ydervæg på den anden side, når du ser ind af vinduet.
3D har det sådan, at hvis du ser modellen udefra, kan du se væggene, men står du inde i modellen,
kan du ikke se væggene, derfor skal der være indmad.
PÃ¥ en 3D model, kan du kun se en flade fra den ene side.
Lad os nu se, om jeg har fatte noget som helst :?
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger



Antal indlæg: 999
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Trekroner/Roskilde
Alder: 79
Status:


SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af KimS., 29/1-2006 23:31 (#13)

For at synligøre min påstand, kan man gøre følgende.
Tag f.eks. DSB B-t intercity. I denne vogn, findes en fil ved navn KUPE.S
Åben den i Shapeview og snor den rundt. Så vil du se, at den flade der er nærmest dig er væk.
Det er fordi en KUPE skal ses indefra. Er du der, vil du kunne se alle fladerne, både væggene,
loft og gulv.

Det er så forklaringen på, hvorfor der skal være indmad.
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger



Antal indlæg: 999
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Trekroner/Roskilde
Alder: 79
Status:


SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 23:55 (#14)

Jamen jeg har ikke tænkt mig at jeg skal kunne se ind ad vinduerne. Jeg synes bare at der skal være lys i om natten.
Nu ved jeg ikke rigtig noget om dette, men jeg kunne forestille mig at vinduerne var lavet ligesom lygterne. De har en farve - glasagtig hvid om dagen (slukket) og lys i om natten (tændt). Altså bare en stribe firkantede lygter der sad på siden af vognen.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af bl, 30/1-2006 00:10 (#15)

Hej d'herrer!

At tale om belysning af tingene er nok lidt misvisende, da der ikke optræder "lys" i spillet, kun forskelligfarvet flader.

Skal der være "lys" indvendigt om natten, defineres det, når man sætter tekstur på modellen, f.eks. i gmax. Den udvendige tekstur defineres som "ikke lysende", den indvendige som "lysende" i en eller anden grad. Om "dagen" vil man ikke kunne se forskel på indvendig og udvendig, da spillets "dagslys" lyser det hele op.

Og med hensyn til ude/inde forholder det sig som kim siger, ligesom på en modelbane model! Du ser det, der er! Og så må konstruktøren altså definere, hvilke flader, der skal være "belyste" kun om dagen, og hvilke, der skal være "belyste" om natten.

Og for lige at gå lidt videre, "F5, PassengerView" er igen en anden sag. Det kræver, at der er bygget et indre af lokomotivet, eller mere typisk vognen, set indefra. Og igen defineres "belysningen" i gmax (eller hvad man nu måtte bruge).

Så hvis man ønsker at ændre "lyssætningen" i en eksisterende vogn, er det op til 3D-byggeren, ellers bliver det meget besværligt.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af trnielsen, 30/1-2006 00:10 (#16)

Så kan man ligesågodt sætte skodder for vinduerne.

For at vende tilbage til det oprindelige tema, vil jeg svare Kim S. at jeg ikke var ude på at tage brødet ud af munden på ham, da det alene var et teknisk spørgsmål. Jeg har stadig brug for ham til at få lavet nogle flere ai-filer, nemlig til D-maskiner, MO-vogne som ikke har ai-filer, de øvrige Frichs-firekanter udover NFJ Mt 4 og Mv 10, Scandia Skinnebusser fra HFHJ, ØSJS og VNJ, MB- og MS-lyntog, til kommende oldtimeraktiviteter.
Brugers avatar
trnielsen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 580
Tilmeldt: 28/8-2004
Bopæl: Nyborg
Alder: 62
Status:

Tommy Rolf Nielsen
http://www.tommyrolfnielsen.dk


SV: Eng-filer som kombinerede player- og traffic-filer
Skrevet af KimS., 31/1-2006 00:57 (#17)

Ok, så sætter vi skodder på.............. Klask. Sådan
De er lavet Pfft Grin
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger



Antal indlæg: 999
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Trekroner/Roskilde
Alder: 79
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Mangler AI-filer (DSB ET & DSB IR4 VIA) Materiel 3 29-05-2014 11:45
WAV filer Materiel 4 13-11-2009 14:37
problem med traffic pattern Aktiviteter 2 16-09-2009 14:57
AI og Eng filer til materiel Materiel 12 09-04-2009 13:02
Bin i forbindelse med ikke-Bin filer MSTSBin 5 02-03-2009 00:43
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: