Forum » Microsoft Train Simulator » Aktiviteter
Køreplan/Opholdstid for AI-tog

Udskriv debat

Køreplan/Opholdstid for AI-tog
Skrevet af ildhat, 16/11-2005 04:46 (#1)

Hep!

Ved at åbne .act-filen i en text-editor kan man lægge en køreplan for det tog som player styrer. Er det muligt på en eller anden måde at ligge en køreplan for AI-tog som de kan overholde?

AI-togene kan nogenlunde kontrolleres ved at styre deres hastighed, men vil gerne styre ankomst og afgangstidspunkter.
Har et længere ophold på en station (10 minutter) hvor et lyntog skal overhale og holde ved perronen i 4 minutter. Hvordan klarer jeg det? Har prøvet med waitpoints på 240 sekunder til denne og lignende opgaver, men toget holder kun i få sekunder ved perronen.

Det er lykkets mig at få et enkelt tog til at holde i den specificerede tid, men det gjorde det mere eller mindre hvor det passede det (for enden af perronen og ikke midt på, hvor dets waitpoint lå? Shock

Såeh..hvis nogen kan hjælpe, hører jeg gerne fra jer Smile
Brugers avatar
ildhat

Begynder

Antal indlæg: 6
Alder: 39
Status:

SV: Køreplan/Opholdstid for AI-tog
Skrevet af lbr40, 16/11-2005 11:39 (#2)

Hej Jacob,

Jeg tror ikke, at du kan lægge en køreplan for AI-tog, men kun for player-tog. Det er rigtigt, du kan lave en køreplan for player-tog. Det ktæver også et regneark, som skal beregne de tal, du skal indsdkrive i act-filen.

Når du skal have et tog til at overhale dit playertog, skal du bruge 2 Reverse Points, som skal anbringes lige foran et PU-signal med en lille afstand mellem de to points. Du skal nok prøve dig frem, da disse skal placeres meget præcist.

Det er placeringen af Platform-Marker, der bestemmer, hvor et Ai-tog standser på en station. Hvor længe et Ai-tog holder på station, bestemmes af de data, der findes i Platform-Markers egenskaber.

Hvor præcist et AI-tog skal køre, bestemmes bl.a. af afgangstid- og sted, og om du skal bruge rullestart ellerr ej.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Antal indlæg: 1993
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Skrevet af knudbe, 16/11-2005 12:00 (#3)

lbr40 skrev: Jeg tror ikke, at du kan lægge en køreplan for AI-tog, men kun for player-tog. Det er rigtigt, du kan lave en køreplan for player-tog. Det ktæver også et regneark, som skal beregne de tal, du skal indsdkrive i act-filen.

Rigtigt, det er ikke muligt at lægge en køreplan på baggrund af tider. Men strækningshastigheden - og dermed ankomsttiden til næste station - kan justeres ved hjælp af procenterne.

Hvis du vil have længere standsningstid, så kan du muligvis regulere denne ved at ændre antal passagerer på perronens properties.
Dette er dog generelt for perronen og vil så pavirke alle tog der holder ved den pågældende perron.

lbr40 skrev:
Hvor præcist et AI-tog skal køre, bestemmes bl.a. af afgangstid- og sted, og om du skal bruge rullestart ellerr ej.

Hvad mener du med rullestart? Det udtryk har jeg ikke hørt om før.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Antal indlæg: 5249
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Skrevet af KimEast, 16/11-2005 12:01 (#4)

Og Jacob, selvom et Ai-tog holder i 10 minutter på en station og skal overhales, har Ai-toget for længe siden spærret alle togveje UD af stationen!! Dette problem kan KUN løses ved det som lbr40 nævner. Herved spærres der for togvejen, og Ai-toget får stop, indtil det er ankommet til de to reverse-points. Inden det Ai-tog så er nået Så langt, skal DU så have spærret/besat DIN togvej ud af stationen. Noget af en opgave hvis man har mange toge i sin aktivitet.. Men god vind Smile Hygge KimE
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Antal indlæg: 1344
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:

Skrevet af KimEast, 16/11-2005 12:05 (#5)

Hmm, eneste "rullestart" jeg kender, er, at et tog ruller frem til sidste PU, mens det venter på en overhaling, men er kommet ud af perronen. Det er steder hvor der er mange PU efter hinanden. Men MSTS er så usmart at det heller ikke funker rigtigt.. Desuden er PU kodet, så man IKKE får fast grøn mod rødt U-signal. (Der kræves et SU-signal inden, og man kan få fast grønt på PU). Hygge KimE
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Status:

Skrevet af ildhat, 16/11-2005 12:35 (#6)

Okay, jeg takker og vil forsøge mig frem med reverse points. Hvis nu jeg vælger at gøre som knudbe skriver og regulerer antal passagerer, så er det vel noget jeg skal gøre i ruten hvilket vil medføre at de ændringer jeg laver kun kan ses af mig selv og ikke af andre der vil bruge aktiviteten?

Og, er der et eller andet man skal tage højde for ved waitpoints, siden jeg ikke kan få det til at virke? Smile
Brugers avatar
ildhat

Begynder

Antal indlæg: 6
Alder: 39
Status:

Skrevet af lbr40, 16/11-2005 12:38 (#7)

Hej Knud,
knudbe skrev:
Hvad mener du med rullestart? Det udtryk har jeg ikke hørt om før.

Med rullestart mener jeg: 'Starthastighed / km/h', som kan angives i AE \Service-Editor.
Et AI-tog starter med en given hastighed (f.ex. 100 km/h) i stedet for 0 km/h. That's all. Smile
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Skrevet af knudbe, 16/11-2005 14:09 (#8)

ildhat skrev: Hvis nu jeg vælger at gøre som knudbe skriver og regulerer antal passagerer, så er det vel noget jeg skal gøre i ruten hvilket vil medføre at de ændringer jeg laver kun kan ses af mig selv og ikke af andre der vil bruge aktiviteten?

Nej, det er i aktiviteten at du kan ændre properties. (jeg har ikke prøvet det i praksis) :roll:

ildhat skrev: Og, er der et eller andet man skal tage højde for ved waitpoints, siden jeg ikke kan få det til at virke? Smile

Efter hvad der tidligere er sagt i forskellige situationer, så er der ikke nogen der kan få waitpoints til at virke :?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af lbr40, 16/11-2005 14:43 (#9)

Ændring af platforms-egenskaber i AE gøres ved at du højre-klikker på påg. platformsmarker i 2D-ruden. Klik herefter på Egenskaber. Her kan du ændre antallet af passagerer, og formodentlig vil længden af opholdet på stationen blive forlænget eller afkortet, afhængig af antallet af passagerer.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af KimEast, 16/11-2005 15:53 (#10)

Waitpoint/Waitingpoint har en bug, der aldrig er lavet. Den har forresten flere. Den ene er, at den absolut ikke forhindrer at toget spærrer for al anden trafik. den anden bug er, at hvis man gemmer med F2, nulstiller waiting sig til 0 sekunder. Og så er den igen værdiløs, udover det den er i forvejen Sad Uhygge KimE
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Status:

Skrevet af , 16/11-2005 17:08 (#11)

Jeg har aldrig kunne bruge den funktion med 2x reverse point... fordi AI toget så skal værer indenfor 3 signalblokke... hvilket den ikke vil værer hvis den først overhaler 4 minutter senere.... så vil den jo nok værer længere væk desværrer :-/
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Alder: 0
Status:

Skrevet af lbr40, 16/11-2005 17:58 (#12)

Hej lp2,

Det er på player-path, du kan bruge de 2 Reverse-points.
Prøv at kigge på aktiviteten "Overhaling" :
http://www.tog-si...t=20&cid=3
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af knudbe, 16/11-2005 18:40 (#13)

Jeg tror da nok at man kan bruge dem på begge...
Det som det drejer sig om er jo at ændre togvejen så MSTS tror at der er frit fremad fordi toget begynder at køre modsat vej.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af lbr40, 16/11-2005 20:27 (#14)

Det er vidst rigtigt, når jeg nu tænker efter. Jeg lavede engang en prøveaktivitet, hvor playertoget (et hurtigkørende TGV-tog) skulle køre forbi et hoædende regionaltog. Dér blev RP brugt på AI-pathen for at holde regionaltoget tilbage.
Jeg har dog ikke denne aktivitet længere, så jeg kan ikke afprøve den, men jeg kunne selvfølgelig prøve igen. Shock
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Køreplan. Real-Life-Tog 63 28-06-2012 01:21
Dette ser man ikke hver dag (SZD's internationale køreplan fra 1981) Snik-Snak 2 26-09-2010 21:12
Ny køreplan på Odsherredsbanen Real-Life-Tog 2 04-01-2010 06:01
Ny int. køreplan - 2010 Real-Life-Tog 7 27-10-2009 15:32
Ny Køreplan på Lille Syd(28-3 til 9-8) Real-Life-Tog 8 09-04-2009 01:32
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: