Forum » Microsoft Train Simulator » Andet
Motortype i MY/MV/MX

Udskriv debat

  Motortype i MY/MV/MX
Skrevet af MYdriver, 16/4-2005 20:43 (#1)

Er der nogen der kan be- eller afkræfte hvorvidt at MY lokomotiver har anvendt dieselmotorer fra ubåde fra anden verdenkrig?
Brugers avatar
MYdriver

Begynder



Antal indlæg: 1
Tilmeldt: 14/4-2005
Status:



SV: Motortype i MY/MV/MX
Skrevet af BlackChart, 16/4-2005 20:52 (#2)

Jeg tvivler på at det er, men har ikke lige noget bevis for min påstand lige ved hånden...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com


SV: Motortype i MY/MV/MX
Skrevet af trnielsen, 16/4-2005 23:02 (#3)

567-motoren kom i 1938, som blev konstrueret til lokomotivbrug. I 1939 brød verdenskrigen ud og USA kom med i den i 1941, hvorefter 567-motoren også fandt anvendelse i U-både og torpedobåde. I 1943 blev 567-motoren afløst af 567A, som blev efterfulgt af 567B i 1946. I 1954 kom 567C som kom i det 5. MY-lokomotiv, som senere blev til NSB Di3a 602.

I 1959 kom 567D-typerne, hvor D1 er den velkendte motor, anvendt i MX 1021 - 1045 og MY 1145 - 1159, samt de ungarske M61 og NSB Di3a 624 - 629. Samtidigt kom turboudgaverne D2, D3 og D3A, men de var ikke nogen ubetinget succes, hvorfor 645E3 konstrueredes og lanceredes i 1965 sammen med den turboløse 645E.

I 1969 kom der 5 stk. 567E-motorer til NSB's sidste 4 stk. Di3'ere (630 - 633), men er egentlig en neddroslet 645E'er. Ellers udgik 567'eren af produktionen i 1965.

Det der at motoren var konstrueret til ubåde er en myte som kan aflives, hvilket også blev sagt til det store arrangement på jernbanemuseet sidste år.
Brugers avatar
trnielsen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 580
Tilmeldt: 28/8-2004
Bopæl: Nyborg
Alder: 62
Status:

Tommy Rolf Nielsen
http://www.tommyrolfnielsen.dk

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: