Forum » Off Topic » Snik-Snak
job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner

Udskriv debat

  job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af Kartoflen, 14/12-2010 13:45 (#21)

Jeg troede godt, at man fra man er 16 år, kunne være togkontrollør? Tror ihvertfald det er sådan i nogle tog. Man kan vel også gøre rent i togene. Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre ting, du kan være inden for togbranchen når man er under 18 år.
Brugers avatar
Kartoflen

Lidt øvet



Antal indlæg: 10
Tilmeldt: 6/12-2010
Status:



SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af Anonym Bruger, 14/12-2010 16:15 (#22)

Hos DSB kan man ikke "bare" være togbetjent, men indgår i vagtskifte som både togfører, togbetjent og steward, og idet at en togfører har sikkerhedsmæssige forpligtelser må personen ikke være under 18/21 år.

Den indvendige rengøring af togene står ISS for, så det er dem man skal kontakt hvis man vil det.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af AndreasM, 14/12-2010 18:57 (#23)

andersj skrev:
Hos DSB kan man ikke "bare" være togbetjent, men indgår i vagtskifte som både togfører, togbetjent og steward, og idet at en togfører har sikkerhedsmæssige forpligtelser må personen ikke være under 18/21 år.

Der er nu faktisk gang i at ansætte rene togstewarder til weekendarbejde, da man ikke har nok "multimedarbejdere" til at dække rullevognsturene. Og så man samtidig har en pulje, man kan håndplukke nye togførere fra efterhånden som man får brug for dem. Men jeg tror alderskravet er det samme stadig.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:

 
Redigeret af AndreasM, 14/12-2010 18:58

SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af Anonym Bruger, 14/12-2010 20:00 (#24)

Ja, har godt hørt at de har/er ved at ansatte nogle deltidsmedarbejdere til steward opgaverne, men jeg tror alligevel også at der er et højere alderskrav.

Men undgå for alt i verden Kort & Godt / DSB 7-Eleven, en virksomhed med sådan en ledelse, manglende kontakt og situationsfornemmelse skal man lede længe efter!
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af Roskildetognørden, 14/12-2010 20:30 (#25)

Jeg skal også arbejde i DSB som loko fører om ca 5 år... Skal lige læse hhx og uddandelsen til lokofører skal også lige tages.. Der bliver jeg 20 år= den yngste loko fører i DSB....
Brugers avatar
Roskildetognørden

Meget øvet



Antal indlæg: 202
Tilmeldt: 8/11-2010
Alder: 27
Status:


SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af Tjalfe, 14/12-2010 21:12 (#26)

Roskildetognørden skrev:
Jeg skal også arbejde i DSB som loko fører om ca 5 år... Skal lige læse hhx og uddandelsen til lokofører skal også lige tages.. Der bliver jeg 20 år= den yngste loko fører i DSB....


Ja, det gør du ikke. Du SKAL være 21 for at blive lokomotivfører.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af AndreasM, 14/12-2010 21:35 (#27)

Tjalfe skrev:
Roskildetognørden skrev:
Jeg skal også arbejde i DSB som loko fører om ca 5 år... Skal lige læse hhx og uddandelsen til lokofører skal også lige tages.. Der bliver jeg 20 år= den yngste loko fører i DSB....


Ja, det gør du ikke. Du SKAL være 21 for at blive lokomotivfører.

Og bestå optagelsesprøven. Og hvis tilstrømningen bliver ved med at være stabil, kæmpe mod de 200 andre, om en de 20 pladser på holdet. Det er et populært job for tiden.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af Roskildetognørden, 14/12-2010 22:33 (#28)

Ja okay så 21... Er 14 og PU stillingerne i hovedet + en masse andre tingSmile og det er noget jeg virkelig brænder for:-)
Brugers avatar
Roskildetognørden

Meget øvet



Antal indlæg: 202
Tilmeldt: 8/11-2010
Alder: 27
Status:


SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af KH, 14/12-2010 22:54 (#29)

Roskildetognørden skrev:
Jeg skal også arbejde i DSB som loko fører om ca 5 år... Skal lige læse hhx og uddandelsen til lokofører skal også lige tages.. Der bliver jeg 20 år= den yngste loko fører i DSB....


HHX? Hmm, så er det i hvert fald ikke lokomotivfører du skal sigte mod at blive....

Jeg går selv på HTX (3.g) og vil også gerne gå lokofører-vejen. Min uddannelsesvejleder på HTX har, efter kontakt med DSB Rekruttering, frarådet en kommende ny elev på skolen at vælge HTX for at blive Lkf. DSB sagde der arbejdes på at fjerne HTX som adgangsgivende til uddannelsen. Er der virkelig noget om dette? :S

Lidt træls at man søger lokomotivfører lige nu. Havde håbet "ansættelsesstoppet" først udløb til efteråret....
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af AndreasM, 14/12-2010 23:14 (#30)

Roskildetognørden skrev:
Ja okay så 21... Er 14 og PU stillingerne i hovedet + en masse andre tingSmile og det er noget jeg virkelig brænder for:-)

Det er de ligeglade med til optagelsesprøven, det handler om personlighed, opmærksomhed og generel teknisk færdighed. Signaler skal de nok lære en om på skolen.

KH skrev:Jeg går selv på HTX (3.g) og vil også gerne gå lokofører-vejen. Min uddannelsesvejleder på HTX har, efter kontakt med DSB Rekruttering, frarådet en kommende ny elev på skolen at vælge HTX for at blive Lkf. DSB sagde der arbejdes på at fjerne HTX som adgangsgivende til uddannelsen. Er der virkelig noget om dette? :S

Lidt træls at man søger lokomotivfører lige nu. Havde håbet "ansættelsesstoppet" først udløb til efteråret....

Ingen garantier selvfølgelig, men de rider generelt ikke samme årti som de sadler, så mon ikke du når det alligevel Smile Det er ihvertfald min erfaring. Og hvis man er villig til at flytte efter jobbet, er mulighederne ikke så dumme endda.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af stigc, 15/12-2010 08:59 (#31)

andersj skrev:
Ja, har godt hørt at de har/er ved at ansatte nogle deltidsmedarbejdere til steward opgaverne, men jeg tror alligevel også at der er et højere alderskrav.

For ca 30 år siden havde man noget der hed 'timelønnet togbetjent'
det var en reservepulje af studerende, som kunne arbejde deltids..
Mener at huske at alderskravet var 18 år, og måtte man heller ikke
arbejde alene i togene, der skulle altid være en 'togfører',
da sikkerhedsuddannelsen var meget mindre end hos de faste ansatte..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af Roskildetognørden, 15/12-2010 12:58 (#32)

Har læst på DSBs hjemmeside at man kan komme ind med en matematisk uddandelse:-) = hhx
Brugers avatar
Roskildetognørden

Meget øvet



Antal indlæg: 202
Tilmeldt: 8/11-2010
Alder: 27
Status:


SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af KH, 17/12-2010 21:26 (#33)

Roskildetognørden skrev:
Har læst på DSBs hjemmeside at man kan komme ind med en matematisk uddandelse:-) = hhx


Tror vist lige du skal have læst op på tingene inden du vælger ungdomsuddannelse.

Der er flere faktuelle forkerte ting i din påstand!

1) HHX (Højere Handelseksamen) er ikke adgangsgivende til lokomotivføreruddannelsen, men kun HTX af de nuværende ungdomsuddannelser (med start efter aug. 2005).

2) HHX kan ikke kvalificeres som en matematisk studentereksamen. Det er noget man kunne blive på det almene gymnasium i den tidligere uddannelsesreform, hvor man på STX kunne vælge enten matematisk eller sproglig linje. HHX som det er blevet til efter reformen er endnu længere fra matematisk end HTX? Det er muligt at få matematik på C-niveau på HHX, hvorimod vi på HTX kun kan vælge det på B- eller A-niveau. For mig lidt uforståeligt...

3) Matematisk student kan man som sagt ikke blive mere, det er kun studenter fra før 2009.


Det er ikke for at være ubehøvlet, men jeg ved du er helt forkert på den og håber du læser lidt mere grundigt på det før du vælger uddannelse, for det er træls at spilde 3 år og så finde ud af at det ikke er adgangsgivende.

Har selv 2 år på HHX og 2,5 år på HTX, så ved hvad jeg snakker om..
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk


SV: job som 16-Ã¥rig inden for tog og jernbaner
Skrevet af Roskildetognørden, 17/12-2010 22:14 (#34)

Skal vist lige have fat i min UU vejleder...
Brugers avatar
Roskildetognørden

Meget øvet



Antal indlæg: 202
Tilmeldt: 8/11-2010
Alder: 27
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Græske jernbaner Real-Life-Tog 4 19-07-2011 15:37
24.dk Jernbaner, virtuelle og virkelige Snik-Snak 1 16-07-2011 06:00
Nordjyske Jernbaner Real-Life-Tog 1 05-07-2011 07:05
Spørgsmål til dem som kender lidt til de tyske jernbaner Real-Life-Tog 7 04-05-2010 15:19
Nyt fra nordjyske Jernbaner Real-Life-Tog 2 10-03-2010 23:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: