Forum » Off Topic » Snik-Snak
Lidt Humor

Udskriv debat

  Lidt Humor
Skrevet af knudbe, 14/7-2010 22:23 (#141)

De billeder er altså materiale med ophavsret... Shock
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Lidt Humor
Skrevet af HenrHans, 15/7-2010 00:11 (#142)

knudbe skrev: De billeder er altså materiale med ophavsret... Shock


Nu tager Morten Ingemann det vist ikke så højtideligt, blot det ikke sker kommercielt.

http://www.bt.dk/...i-plagiere

Citat fra sidste afsnit i teksten:

'- Jeg fortolker det i min version, og jeg synes ikke, at det er tyveri. Der vil altid være krakilere, der sidder og piller i sådan noget. Tag det dog roligt, Mine tegninger bliver også kopieret verden over, uden at jeg reagerer. Mit eget copyright-mærke på tegningerne gælder ikke ideen, men skal blot forhindre, at min tegninger bliver misbrugt kommercielt, tilføjer Morten Ingemann.'

Jeg synes egentlig Morten Ingemann har fat i noget rigtigt her, for jo flere personer der ser hans tegninger f.eks på nettet, jo flere tegninger og hæfter vil han også sælge kommercielt - og det har han nok erkendt.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Lidt Humor
Skrevet af knudbe, 15/7-2010 00:49 (#143)

Det er jo noget helt helt andet at artiklen handler om. Plagiat og direkte kopiering er nu en gang ikke helt det samme.
Og udsagnet "Mine tegninger bliver også kopieret verden over, uden at jeg reagerer" er jo ikke en tilladelse til at man bare må kopiere mandens tegninger.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lidt Humor
Skrevet af HenrHans, 15/7-2010 09:59 (#144)

knudbe skrev: Det er jo noget helt helt andet at artiklen handler om. Plagiat og direkte kopiering er nu en gang ikke helt det samme.
Og udsagnet "Mine tegninger bliver også kopieret verden over, uden at jeg reagerer" er jo ikke en tilladelse til at man bare må kopiere mandens tegninger.


Selvfølgelig er det ikke en tilladelse, men dog en accept fra Morten Ingemann side af, at der foregår en vis 'kopiering' af hans tegninger og at han ikke har problemer med det, så længe det ikke sker kommercielt.

Morten Ingemann har heldigvis accepteret, at vi idag lever i et informationssamfund, hvor udveksling af information er blevet et vigtigt grundlag for værditilvækst i samfundet.

Hvordan er det lige det gik musikindustrien - de troede man kunne stoppe udviklingen....

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Lidt Humor
Skrevet af knudbe, 15/7-2010 18:01 (#145)

Henrik, jeg tror egentlig slet ikke du forstår hvad det drejer sig om.
Og nu vender du pludselig sagen til at dreje sig om legalisering af ulovlige kopier af musik. Det er jo ikke et spørgsmål om at stoppe udviklingen - medmindre du virkelig mener at tyveri af andres værker er en naturlig udvikling?
Musikindustrien har da fundet ud af at distribuere musikken digitalt. iTunes har da helt klart en stor succes med salg af lovlige digitale musikfiler.
Der er ingen undskyldning for at mangfoldiggøre andres værker i digital form. Og Anders har da også fundet ud af at ændre det til et link Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lidt Humor
Skrevet af HenrHans, 15/7-2010 21:05 (#146)

knudbe skrev: Henrik, jeg tror egentlig slet ikke du forstår hvad det drejer sig om.


Det var da ellers lidt af en påstand !!!

knudbe skrev: Og nu vender du pludselig sagen til at dreje sig om legalisering af ulovlige kopier af musik. Det er jo ikke et spørgsmål om at stoppe udviklingen - medmindre du virkelig mener at tyveri af andres værker er en naturlig udvikling?
Musikindustrien har da fundet ud af at distribuere musikken digitalt. iTunes har da helt klart en stor succes med salg af lovlige digitale musikfiler.
Der er ingen undskyldning for at mangfoldiggøre andres værker i digital form. Og Anders har da også fundet ud af at ændre det til et link Smile


Først den klassiske - det er ikke tyveri af bryde ophavsretten.

Tyveri er omfattet af offentlig påtale, hvilket vil sige at politiet selvstændig skal indlede en efterforskning, hvis et sådant forhold opdages.

Brud på ophavsretten er undergivet privat påtale, hvilket vil sige at den pågældende indehaver af ophavsretten selv skal indlede et retsligt skridt for at påkalde sig en evt. erstatning.

Grunden til at inddrog musikindustrien, er at de netop er et strålende eksempel på hvordan man IKKE skal agerere. Det hjælper altså ikke at stille sig hen i et hjørne og råbe 'det må i ikke', hvis man ikke samtidig foretager en nødvendig produktudvikling. Bevares den kom med iTunes, men det tog godt nok også sin tid - man glemte simpelthen at aflæse 'markedet' i tide.

Jeg synes generelt heller ikke man skal bryde ophavsretten, men man må på den anden side også accepterer et vist 'brud' hvis man ligger ting på nettet, og så længe ingen tjener på og kun foregår rent sporadisk, så kan jeg personligt leve med det - hvilket åbenbart også gælder ophavsmanden til den omtalte tegning. Verden er altså ikke sort og hvid - det ville ellers være let så....

Jeg har netop af denne årsag valgt at de billeder/tegninger som jeg har lavet på min hjemmeside, gerne må benyttes af andre, så længe der ikke sker kommercielt. Jeg er kun stolt af hvis andre synes om mit arbejde.

Egenlig må folk helst bruge billederne - det er da de hurtigste at fremstille, hvorimod tegninger har taget meget lang tid

Hilsen Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Lidt Humor
Skrevet af knudbe, 15/7-2010 21:17 (#147)

HenrHans skrev: Jeg synes generelt heller ikke man skal bryde ophavsretten, men man må på den anden side også accepterer et vist 'brud' hvis man ligger ting på nettet


Absolut ikke enig. Hvis ikke det er udtrykkeligt anført at man må bruge det - under visse betingelser - så er det ikke acceptabelt at overtræde andres rettigheder.
Som du selv skriver, så giver du en begrænset tilladelse, men en sådan har jeg ikke set på disse tegninger, hverken udtrykkeligt eller underforstået. Tværtimod!
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lidt Humor
Skrevet af HenrHans, 15/7-2010 21:24 (#148)

knudbe skrev:
HenrHans skrev: Jeg synes generelt heller ikke man skal bryde ophavsretten, men man må på den anden side også accepterer et vist 'brud' hvis man ligger ting på nettet


Absolut ikke enig. Hvis ikke det er udtrykkeligt anført at man må bruge det - under visse betingelser - så er det ikke acceptabelt at overtræde andres rettigheder.
Som du selv skriver, så giver du en begrænset tilladelse, men en sådan har jeg ikke set på disse tegninger, hverken udtrykkeligt eller underforstået. Tværtimod!


Helt rigtigt, det kan vi slet ikke være uenige om.

Det jeg anførte var, at Morten Ingemann i den omtalte artikel gav udtryk for at han har accepteret et vist brug af hans tegninger (ikke kommercielt) - også uden en formel tilladelse. Men artiklen giver selvfølgelig ikke lov til at bruge dem - kommercielt eller ej, dog vil man næppe pådrage sig nogen erstatning kva. det udtalte i artiklen.

Det er nok straks noget helt andet, hvis man begynde at bruge dem kommercielt, men det var vist ikke det vi diskuterer her.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Lidt Humor
Skrevet af knudbe, 15/7-2010 23:11 (#149)

HenrHans skrev: Men artiklen giver selvfølgelig ikke lov til at bruge dem - kommercielt eller ej


Iblandt alle de mange ord, så er der trods alt en lille smule vi kan blive enige om Wink

At han muligvis ikke vil fremsætte noget erstatningskrav er ikke det afgørende for at vurdere om det er tilladt at bruge dem eller ej.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lidt Humor
Skrevet af HenrHans, 15/7-2010 23:29 (#150)

knudbe skrev:
HenrHans skrev: Men artiklen giver selvfølgelig ikke lov til at bruge dem - kommercielt eller ej


Iblandt alle de mange ord, så er der trods alt en lille smule vi kan blive enige om Wink



Ja da - heldigvis for det

knudbe skrev: At han muligvis ikke vil fremsætte noget erstatningskrav er ikke det afgørende for at vurdere om det er tilladt at bruge dem eller ej.


Selvfølgelig ikke. At Morten Ingemann så har den holding til sporadisk 'brug' af hans tegninger taler til hans fordel - efter min mening.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Lidt Humor
Skrevet af Anonym Bruger, 17/7-2010 22:15 (#151)

DSBs nye slogan:
"Vi holder mere end vi lover"
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:


SV: Lidt Humor
Skrevet af PB, 23/8-2010 22:49 (#152)



Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Man får da oplevet lidt med toget ;-) Real-Life-Tog 2 25-02-2011 23:11
Lidt repaint sjov Materiel 21 25-02-2011 13:36
To tog som var lidt for tæt på hinanden. Real-Life-Tog 6 05-10-2010 21:27
Spørgsmål til dem som kender lidt til de tyske jernbaner Real-Life-Tog 7 04-05-2010 15:19
Lidt for kontrolrumsnørder Real-Life-Tog 3 26-11-2009 13:54
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: