Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC4 kommer snart

Udskriv debat

  IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 26/5-2008 17:57 (#521)

KH skrev:
Jeg undrer mig lidt over første sætning: Produktionen af IC2 er startet op. - Hvad fanden er nu det?? Hvis de med produktionen mener at man fysisk er begyndt at producere og bygge togsættet, så er jeg ikke helt med. Jeg troede ikke det var endeligt besluttet at få produceret litra MP???

Ja, det stinker langt væk af at italienerne ønsker at kunne sige "jamen vi er jo begyndt at bygge dem", hvis det kræves at kontrakten på IC2 ophæves. Eller også er det DSB der har skyndt sig at give grønt lys for IC2, da de frygter at politikerne kræver dem aflyst. Lige meget hvad ligner det et politisk træk Shock

xCBdk skrev: Fordi at IC2 kan kobles sammen med IC4 og derved få et længere tog uden at det nødvendigvis er lig med tomme tog.

Jeps, hvilket man aldrig vil få brug for, da IC2 primært skal køre som sidebanetog. Så hvor smart det lige er ved jeg nu ikke...
Desuden er IC2 efter sigende en "skrabet" version, så der kan sikkert også opstå problemer med samkørselen med IC4. Det ville ihvertfald ikke undre mig...

Det bliver nok lidt som med SE-togene, der nu også primært anvendes på ringbanen, hvor man efter min mening med fordel kunne have indsat et mere letbygget tog.
Der er svjv. kun få sæt "tilovers" til den blandede trafik på hovedlinierne.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af kenkari, 27/5-2008 00:09 (#522)

MSS skrev:
Det bliver nok lidt som med SE-togene, der nu også primært anvendes på ringbanen, hvor man efter min mening med fordel kunne have indsat et mere letbygget tog.
Der er svjv. kun få sæt "tilovers" til den blandede trafik på hovedlinierne.


Jeg har da set masser af SA(8-vogn)-sæt på ringbanen, og det trænger der også til, pga. det stigende passagertal.
Brugers avatar
kenkari

Meget øvet



Antal indlæg: 276
Tilmeldt: 16/12-2007
Bopæl: Ballerup
Alder: 30
Status:

vh
Kenny

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 27/5-2008 03:47 (#523)

Okay, i så fald må der jo være lidt flere SE'ere i drift på de andre linier end jeg regnede med, rart at vide -tak for info'en Smile
Er der forresten nogle der ved om der er mere end et sæt med de store cykelsymboler? Jeg så et i Frederikssund forleden dag, men havde desværre ikke et kamera ved hånden.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af DVG, 27/5-2008 05:01 (#524)

kenkari skrev: Jeg har da set masser af SA(8-vogn)-sæt på ringbanen, og det trænger der også til, pga. det stigende passagertal.


Hvornår har du sidst set det? Jeg spørgere bare fordi at ALLE de gange jeg har set et ringbanetog indenfor det sidste år har det kun bestået af SE.. Selv under sporarbejdet hvor hvert andet ringbanetog blev forlænget til Klampenborg blev der ikke kørt med SA men SE+SE..

MSS skrev: Er der forresten nogle der ved om der er mere end et sæt med de store cykelsymboler? Jeg så et i Frederikssund forleden dag, men havde desværre ikke et kamera ved hånden.


Der er både en SA og en SE.. Jeg ved ikke om der findes flere men i hvertfald en af hver.. SA 88 er det ene sæt.
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 27/5-2008 12:35 (#525)

Jeg har også set en SA på ringbanen for nyligt, men troede egentlig bare at det var et reservetog for en SE...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af kenkari, 27/5-2008 18:36 (#526)

Jeg så et SA-sæt torsdag den 15. maj i Ny Ellebjerg som linie F til Hellerup.
Brugers avatar
kenkari

Meget øvet



Antal indlæg: 276
Tilmeldt: 16/12-2007
Bopæl: Ballerup
Alder: 30
Status:

vh
Kenny

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Marc, 28/5-2008 23:34 (#527)

Og problemerne fortsætter.

Taget fra DR's hjemmeside.

DSB skal have bygget 40 nye dobbeltdækkertog som kompensations til de sjællandske pendlere for de flere år forsinkede IC4-tog.

Da jernbanegiganten i sidste uge valgte at give den italienske togfabrikant Ansaldobreda et år til at få gang i leverancen af IC4-tog, forlød det samtidig, at DSB ville leje erstatningsmateriel til de sjællandske togpassagerer, som efter planen skal overtage IC3-togene, når IC4-togene kører i landsdeltrafikken. Men erstatningstogene skal først bygges, før DSB kan leje dem, så der kommer ikke flere dobbeltdækkertog på skinner før slutningen af 2009.


DSB er lige så utroværdige som italienerne

Det medfører hård politisk kritik.

- Det her bekræfter den skepsis, jeg havde. DSB er lige så utroværdige som italienerne. Det er bare ikke godt nok. De må ud på det eksisterende marked og lave en lejekontrakt, siger Karsten Nonbo, medlem af Folketingets Trafikudvalg, til Dagbladet Ringsted.

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, undrer sig også over, at DSB skal ud i en bestilling af nye togvogne for at kompensere for IC4-forsinkelsen.

- DSB lagde i sidste uge klart op til, at man ville lease togene hurtigst muligt - men nu er meldingen åbenbart en anden, hvilket er helt uacceptabelt. Hvis vi skal have folk til at tage den kollektive trafik i stedet for bilen, kræver det altså en væsentlig forbedring af betjeningen her og nu. Vi skal have tog til de sjællandske pendlere - hurtigst muligt. Det er langt fra nok, at vi får de nye tog på skinnerne om 19 måneder, siger Pia Olsen Dyhr.


DSB skal under administration

Kim Christiansen, trafikordfører for Dansk Folkeparti, er også utilfreds.

- Jeg havde fornemmelsen af, at der skulle leases noget materiel inden for en overskuelig fremtid. Det er endnu engang et bevis på, at det, som DSB foretager siger, langt hen ad vejen er dybt utroværdigt. Vi har forslået, at ministeren sætter DSB under administration. Det er ved at være hårdt tiltrængt, for vi får den ene historie efter den anden, og det duer bare ikke, siger Kim Christiansen.

DSB siger, at det hele tiden har været meningen, at de 40 dobbeltvogne skulle bygges først, hvilket trafikudvalget også er blevet orienteret om. DSB henviser til en orientering af udvalget, hvor der står: "De flere nye dobbeltdækkertog til pendlerne i regionaltrafikken vil være et plaster på såret for de kunder i togtrafikken, som har ventet længe på nye tog."


Jeg troede faktisk at det ville tage mindre tid at få flere DD-vogne herop. Jeg troede DB havde så mange, at de godt ville kunne undvære nogle stykker.
Mon så ikke det efterhånden ville være hurtigere og billigere at renovere Bn-vognene?

Hvad er det i øvrigt som er så galt med Bn-vognene, at man gerne vil have dem helt ud af drift? Jeg ville kunne forstå hvis det var pga. de dårlige handicap forhold, men det giver jo så ingen mening når de skal erstattes af IC3! Shock
Komforten er der jo heller ikke den store forskel på.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af HenrHans, 29/5-2008 10:55 (#528)

Marc skrev: Og problemerne fortsætter.

Jeg troede faktisk at det ville tage mindre tid at få flere DD-vogne herop. Jeg troede DB havde så mange, at de godt ville kunne undvære nogle stykker.
Mon så ikke det efterhånden ville være hurtigere og billigere at renovere Bn-vognene?

Hvad er det i øvrigt som er så galt med Bn-vognene, at man gerne vil have dem helt ud af drift? Jeg ville kunne forstå hvis det var pga. de dårlige handicap forhold, men det giver jo så ingen mening når de skal erstattes af IC3! Shock
Komforten er der jo heller ikke den store forskel på.


DSB's ledelse og bestyrelse har spillet fallit. Ledelsens troværdighed er efterhånden meget lav, alene det, at man har ladet IC4 projektet kører så langt ud, viser en ledelse der ikke mere evner at lede virksomheden på betryggende vis.

Problemerne tårner sig op i øjeblikket, hvor IC4 kun er et af mange problemer, som kræver kompetent ledelse.

Udover IC4, er der voldsomme problemer med rejsekortet, hvor DSB sidder med hovedansvaret - også dette projekt er løbet at sporet, og man kan kan ikke sige noget om, hvornår det kommer i drift.

Kystbanen/DSB First vil blive DSB's næste store problem. Alle billetsalg/Kort og Godt på nær nogle få, ændres til Seven-Eleven, hvilket gør at personalet i øjeblikket flygter fra de kommende Seven-Eleven butikker.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Triton, 29/5-2008 12:03 (#529)

Tror nu nok mere vi har en regering som har spillet fallit. En regering som ikke har en s... forstand på hvordan man får den kollektive trafik til at fungere. Ja, selvfølgelig spiller DSB´s rolle også ind omkring IC4, men nu er det jo kun pressen som har fremlagt sagen, ikke DSB selv. DSB har da nok også sovet lidt i timen. Men grunden til man nu giver dem 12 måneder til at færdige bygge 14 sæt til at kører i landdels trafikken, samt et som skal opfylde alle krav, er en simpel grund. Nemlig, hvis kontrakten bliver opsagt. Så Står DSB betydlig bedre når det retslige efterspil starter. DSB har udmeldt at man ville sørge for erstatnings materiel til de hårdt ramte pendlere på øen. 40 stk dobbeltdækker vogne, som kan leveres inden for 12-14 måneder. Nu skal regeringen jo bare lige huske inden de vasker deres hænder alt for meget. At for to år siden forspurgte DSB trafikministeriet om muligheden for at leje erstatnings materiel indtil IC4 kom. Det blev afvist. At man så nu står i et problem hvor man igen skal vente på noget nyt materiel, er jo bare ærgeligt. Men lige frem DSB´s skyld, den må pressen og den kære regering sku længere ud på landet med, muligvis vendsyssel Wink Som det også er skrevet tidligere overvejer man kraftigt i øjeblikket om man skal købe 10 nye lokomotiver eller renovere 26 af ME´erne, så man i alt har en flåde på 36 stk. Den beslutning er ikke taget endnu. Grenå banen, forventer man også snart at finde nye tog til, da IC2 jo siger sig selv, ikke kommer forløbig. Der har været en del snak om desiro tog, men den endelig beslutning er hellere ikke taget her endnu. Nu skal det ikke forståes som om jeg prøver på at forsvare DSB, men man skal lige se sagen fra to sider, inden man begynder og kæ... op, omkring det også er for dårligt og DSB´s ledelse burde gå af osv.....
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af HenrHans, 29/5-2008 12:31 (#530)

Triton skrev: Tror nu nok mere vi har en regering som har spillet fallit. En regering som ikke har en s... forstand på hvordan man får den kollektive trafik til at fungere. Ja, selvfølgelig spiller DSB´s rolle også ind omkring IC4, men nu er det jo kun pressen som har fremlagt sagen, ikke DSB selv. DSB har da nok også sovet lidt i timen. Men grunden til man nu giver dem 12 måneder til at færdige bygge 14 sæt til at kører i landdels trafikken, samt et som skal opfylde alle krav, er en simpel grund. Nemlig, hvis kontrakten bliver opsagt. Så Står DSB betydlig bedre når det retslige efterspil starter. DSB har udmeldt at man ville sørge for erstatnings materiel til de hårdt ramte pendlere på øen. 40 stk dobbeltdækker vogne, som kan leveres inden for 12-14 måneder. Nu skal regeringen jo bare lige huske inden de vasker deres hænder alt for meget. At for to år siden forspurgte DSB trafikministeriet om muligheden for at leje erstatnings materiel indtil IC4 kom. Det blev afvist. At man så nu står i et problem hvor man igen skal vente på noget nyt materiel, er jo bare ærgeligt. Men lige frem DSB´s skyld, den må pressen og den kære regering sku længere ud på landet med, muligvis vendsyssel Wink Som det også er skrevet tidligere overvejer man kraftigt i øjeblikket om man skal købe 10 nye lokomotiver eller renovere 26 af ME´erne, så man i alt har en flåde på 36 stk. Den beslutning er ikke taget endnu. Grenå banen, forventer man også snart at finde nye tog til, da IC2 jo siger sig selv, ikke kommer forløbig. Der har været en del snak om desiro tog, men den endelig beslutning er hellere ikke taget her endnu. Nu skal det ikke forståes som om jeg prøver på at forsvare DSB, men man skal lige se sagen fra to sider, inden man begynder og kæ... op, omkring det også er for dårligt og DSB´s ledelse burde gå af osv.....


Selvfølgelig har regeringen også et ansvar i denne sammenhæng - den har bl.a. udpeget en bestyrelsen, hvor bl.a formanden er en af 'vennerne', hvilket nok er hans største kvalifikation.

Hvordan man end vender og drejer det, så er det DSB's ledelses ansvar, at få IC4 på skinner, og igennem de sidste 5 år, har ledelsen fortalt 'os' og dermed politikerne, at IC4 var lige på trapperne - det hed vist 'inden sommerferien' - jeg har desværre glemt årstallet Smile

Hvis DSB's ledelse ikke magter opgaven, hvad den ikke har gjort i tilstrækkelig grad, så er det bestyrelsens opgave at 'hjælpe' DSB's ledelse. Hvis det stadig ikke hjælpe må ejeren, i dette tilfælde trafikministeriet, 'hjælpe' bestyrelsen til at indse, at nu gælder det - noget som trafikministeren fuldstændig er gledet af på - og dermed har ministeren ikke levet op til sit ansvar.

Der skete først noget for nylig, da DSB's bestyrelse og ledelse blev truet med fyring, så vågnede man sgu' op inde i Sølvgade, og måtte til at forholde sig til realiteterne, som er at IC4 er forsinket i mere en 5 år, og DSB's mange udmeldinger ikke har været det papir værd de var skrevet på.

Mht. til DSB's forklaring, så frikender den helt DSB, men så sort/hvid er virkeligheden nok ikke, idet DSB bl.a på deres hjemmeside har gjort at stort nummer ud af, man har været helt nede på detaljeplan i udviklingen af IC4, måske denne sans for detaljerne er gået over gevind ?

Et egentlig 'skyldsspørgsmål' er svært at definere, idet DSB holder kortene meget tæt ind til kroppen, der er f.eks. ikke fra DSB's side angivet hvilke problemer der er med IC4, der kan man kun gætte på.

DSB har angiveligt i de sidste 2 år vist, at IC4 lå længere ude i fremtiden, end hvad der officielt er udmeldt, og de kan være disse udmeldinger, der har fået politikerne til at stoppe DSB's planer om erstatningsmateriel for IC4 - for hvad skal man med det, når IC4 kommer 'inden sommerferien'.

Det bedste man kan gøre, er at påbegynde en elektrificering af hovedbanenettet - jo før jo bedre, og så indkøbe noget afprøvet elektrisk materiel - for IC4 kommer aldrig Smile

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af H-783, 29/5-2008 12:31 (#531)

Skal jeg være helt kontant om dette så er min ærlig mening er at man skal se at få droppet alt med IC4 og IC2! Og så skal man bare få leveret de ekstra dobbeltdækker vogne samt få renoveret de resterende ME´ere så de kan køre med dobbeltdækker tog. Og til nærbanerne så køb dog nogle flere Desiro tog der hvor IC2 skulle have kørt! Og så lad ICE togene fuldt ud køre på alle EC strækningerne (det gør de vel også efterhånden så småt). Så er der jo lige det at man så bare skal lade IC3 og IR4 køre fortsat på IC og lyn strækningerne. Men da man allerede er fuld gang og har renoveret mange af IC3 og IR4 togene så de klar til at køre Regionaltog så syntes jeg det er lidt sådan komfort mangel at lade dem køre IC og Lyn tog med de nye standarder de får! Der kan jeg så ikke lige se hvad man skal gøre ved medmindre at man syntes de nye standarder er fint til IC og Lyn togs kørsel.
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Triton, 29/5-2008 13:03 (#532)

Henrik jeg enig i det meste du skriver. Men vi skal stadigvæk huske på Ansaldo breda har altså det største ansvar her. For nogle måneder siden blev IC4 projekt lederen ( eller hva man kalder ham ) fyret/fundet noget andet han kunne lave. Her efter kom der skub i sagerne. Men det ultimatum vi kender i dag.
Vi er helt enige om, den sommerferie som de var lovet til har passeret os Wink Men stadigvæk, når DSB går i pressen og siger nu kommer de til sommerferien, betyder det jo, at Ansaldo har sagt nu kan skidtet kører. Husk på, DSB´s mekanikker har ikke haft den store indflydelse på de tog. Størstedelen har Ansaldo´s egne folk lavet i DK. Netop pga, hvis DSB´s egne folk gik ind i sagen og begyndte at "rode" med toget, kunne de komme bagefter og sige " se, nu kan vi ikke levere, til tiden, pga jeres folk har forsinket os". DErfor har man jo sagt nu, 12 måneder. Ellers finder vi noget andet. Personligt tror jeg ikke på de kan levere. Men lad os nu se. DSB har i den forbindelse fået lavede en undersøgelse om hvor langt tid, det ville tage en anden tog fabrikant at levere IC4 toget fra den stand den er i nu til den stand man har givet dem et ultimatum på. Og det lyder på 6 måneder. At man så giver dem 12, er jo bare flot. Men lad os nu se..... Maj 09 er det afgjort Wink
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 29/5-2008 19:02 (#533)

Marc skrev:
Jeg troede faktisk at det ville tage mindre tid at få flere DD-vogne herop. Jeg troede DB havde så mange, at de godt ville kunne undvære nogle stykker.


Det har de da, men så bliver det de gamle ukomfortable østtyske dobbeltdækkere, uden klima og med klodsbremser..! Wink
Alvorligt talt, så lider tyskerne også under materielmangel, og det sidste de vil undvære er deres nyeste materiel.
En mulighed ville være at DSB indlejede nogle af de tidligere Interregio-vogne der henstår i hobetal i Tyskland. Det er udmærkede tog, renoveret i 90'erne, der dog lige skal have en revision og en ny gang polstring af sæderne m.v. først -men det vil jo heller ikke tage så lang tid som at bygge helt nye vogne...

Marc skrev: Mon så ikke det efterhånden ville være hurtigere og billigere at renovere Bn-vognene?


Jo, det var også en mulighed. Men billigt ville det ikke blive! Det ville kræve nye bogier (med skivebremser!), nye døre (sving-skydedøre) og vinduer, samt en helt ny indretning. Ellers kan de ligeså godt lade være med at renovere dem...

Marc skrev: Hvad er det i øvrigt som er så galt med Bn-vognene, at man gerne vil have dem helt ud af drift? Jeg ville kunne forstå hvis det var pga. de dårlige handicap forhold, men det giver jo så ingen mening når de skal erstattes af IC3! Shock
Komforten er der jo heller ikke den store forskel på.


De er gammeldags og dømt ude af pendlerne...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Marc, 29/5-2008 20:00 (#534)

Interregio vognene ville nok også blive dømt "gammeldags" af pendlerne Grin

Den absolut bedste løsning, ville have været at få bygget de lavgulvsvogne til IC3 som der var tale om på et tidspunkt. Hvor kedeligt det så end er for os tog-freaks, så er det et rigtig godt og holdbart tog, som ikke lader sig ramme af alder.

Hvis der på et tidspunkt blev tale om at føre strøm til Århus/Aalborg, kunne man jo passende levere flere ET-togsæt, som trods deres tidelige børnesygedomme, også kører udemærket.

Efter min mening burde det have set sådan ud i fremtiden:

Regionaltog Øst - IC3 / IR4 / DD-vogne
Regioanltog Vest - Desiro / Lint
InterCity / Lyntog - ET
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Marc, 29/5-2008 20:03 (#535)

Marc skrev: Interregio vognene ville nok også blive dømt "gammeldags" af pendlerne Grin

Den absolut bedste løsning, ville have været at få bygget de lavgulvsvogne til IC3 som der var tale om på et tidspunkt. Hvor kedeligt det så end er for os tog-freaks, så er det et rigtig godt og holdbart tog, som ikke lader sig ramme af alder.

Hvis der på et tidspunkt blev tale om at føre strøm til Århus/Aalborg, kunne man jo passende levere flere ET-togsæt, som trods deres tidelige børnesygedomme, også kører udemærket.

Efter min mening burde det have set sådan ud i fremtiden:

Regionaltog Øst - IC3 / IR4 / DD-vogne
Regioanltog Vest - Desiro / Lint
InterCity / Lyntog - IC3 / ET
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Marc, 29/5-2008 20:03 (#536)

Interregio vognene ville nok også blive dømt "gammeldags" af pendlerne Grin

Den absolut bedste løsning, ville have været at få bygget de lavgulvsvogne til IC3 som der var tale om på et tidspunkt. Hvor kedeligt det så end er for os tog-freaks, så er det et rigtig godt og holdbart tog, som ikke lader sig ramme af alder.

Hvis der på et tidspunkt blev tale om at føre strøm til Århus/Aalborg, kunne man jo passende levere flere ET-togsæt, som trods deres tidelige børnesygedomme, også kører udemærket.

Efter min mening burde det have set sådan ud i fremtiden:

Regionaltog Øst - IC3 / IR4 / DD-vogne
Regioanltog Vest - Desiro / Lint
InterCity / Lyntog - IC3 / ET
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 29/5-2008 21:08 (#537)

IC3 med en ekstra lavgulvs-mellemvogn (og dertil hørende stærkere motorer) var en skidegod idé som DSB selv prisundersøgte i sin tid. At man forkastede denne løsning er der nok også nogle der ærgrer sig over hos DSB i dag. Men det var utroligt vigtigt for dem at få et helt nyt tog der skilte sig ud -med en flot lang snude osv. Det er ligesom bare ikke det der er vigtigt for passagererne...

ET som IC-tog? Nej tak! Det er et regionaltog til korte og mellemlange distancer.

Interregio-vognene er ikke topmoderne, men de har trods alt et meget mere moderne interiør end Bn-vognene, skivebremser og meget behagelige køreegenskaber. Med nye sædebetræk og nye farver på væggene er de stadig helt up-to-date, med undtagelse af manglende aircondition. Her har de til gengæld et moderne og velfungerende klimaanlæg.

Originalt IR-interiør 2.kl.:
http://www.railfa...grrabt.jpg
Moderniseret interiør 2.kl. (S-H Express):
http://upload.wik...ess002.JPG
Flot, ik? Smile
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Marc, 29/5-2008 21:15 (#538)

MSS skrev:
ET som IC-tog? Nej tak! Det er et regionaltog til korte og mellemlange distancer.


Jeg synes nu ikke man sidder anderledes i en ET'er end man gør i fx. IR4. Hvis der endelig var tale om at anskaffe sig ekstra ET'ere til IC-trafik, så ville det jo ikke være noget stort problem at give et mere komfortabelt interiør til disse.

Hvad angår Interregio vognene, er jeg stadig lidt i tvivl. Jeg har selv været med SHE, og både ud og hjem hørte jeg brok fra danske medpassagere om "hvorfor de indsætter sådan noget gammelt lort"
Vi ER også blevet ret forkælede med IC3, som på trods af den lidt krampagtige indretning er meget komfortable.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 29/5-2008 21:19 (#539)

IR4/ER er jo heller ikke videre IC-egnet. Men under alle omstændigheder kræver de elektriske togsæt en elektrificering. Det ville være skønt hvis vore kære politikere ville tage sig sammen til at få elektrificeret hovedstrækningerne i jylland, men det løser desværre ikke det akutte problem...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af kenkari, 29/5-2008 22:26 (#540)

MSS skrev: ET som IC-tog? Nej tak! Det er et regionaltog til korte og mellemlange distancer.


InterCityBornholm køres med ET-sæt. Og jeg synes, at det kun skal være stækningen mellem København og Ystad der køres med ET-sæt som IC.
Brugers avatar
kenkari

Meget øvet



Antal indlæg: 276
Tilmeldt: 16/12-2007
Bopæl: Ballerup
Alder: 30
Status:

vh
Kenny

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Stjernejul i Vig St. - pjerrot og Nisser kommer med tog? Real-Life-Tog 7 06-12-2009 13:24
Microsoft Train Simulator 2 kommer! Andet 6 31-10-2009 19:23
Snart forår... Snik-Snak 18 02-03-2009 15:58
Kineserne kommer Modeltog 7 27-01-2009 11:11
Kommer der en msts2? Andet 12 23-12-2008 18:02
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: