Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC4 kommer snart

Udskriv debat

  IC4 kommer snart
Skrevet af xCBdk, 15/5-2008 22:52 (#421)

Hvad så med strækningen til Struer over herning og over Viborg`? .. Skal de så ikke også være med EL drift?
Brugers avatar
xCBdk

Meget øvet



Antal indlæg: 307
Tilmeldt: 10/7-2007
Alder: 34
Status:



SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 16/5-2008 00:17 (#422)

Næh. Efter min mening bør man realistisk set kun elektrificere op til Aalborg. Det egentlige højhastighedsnet vil så hedde København-Odense-Århus-Aalborg og København-Odense-padborg-udlandet. Selvfølgelig inklusive de største mellemstationer, men også kun de største. Resten af hurtigtogsnettet i Danmark skal være et netværk af IC3 tog og dobbeltdækkertog med diesel- eller elloks, hvor togene alligevel kører langsommere og stopper flere steder.
Der vil ihvertfald i første omgang næppe være andet der er rentabelt at elektrificere, men med tiden kan det naturligvis se anderledes ud.

DSB har sovet gevaldigt på laurbærrene de seneste år, og ikke opdaget at moderne togdrift kræver en større opdeling, og at IC-nettet fra 70'erne er ved at være klar til udskiftning.
I udlandet, f.eks i Frankrig, har man de virkeligt hurtige forbindelser + et supplerende, effektivt men langsommere netværk. Det duer ikke længere som det er i dag hvor IC-togene mere har karakter af Regionalexpress! (for at bruge et tysk udtryk). Der skal elektrificering og fart på de vigtigste hovedstrækninger. Også i kraft af denne udvikling er IC4 konceptet allerede dybt forældet, da det primært er det samme IC3-koncept med modifikationer.
Jeg håber sq at de vågner en dag inde ved DSB, ellers er det farvel til kunderne på sigt...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af eg3104, 17/5-2008 11:49 (#423)

Ja lad os da få el på Fredericia - Århus - Ålborg. Også køre med Siemens ES 64 U4 med en håndfuld Eurofima vogne efter sig.

Mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Marc, 17/5-2008 12:12 (#424)

MSS skrev: Næh. Efter min mening bør man realistisk set kun elektrificere op til Aalborg. Det egentlige højhastighedsnet vil så hedde København-Odense-Århus-Aalborg og København-Odense-padborg-udlandet. Selvfølgelig inklusive de største mellemstationer, men også kun de største. Resten af hurtigtogsnettet i Danmark skal være et netværk af IC3 tog og dobbeltdækkertog med diesel- eller elloks, hvor togene alligevel kører langsommere og stopper flere steder.
Der vil ihvertfald i første omgang næppe være andet der er rentabelt at elektrificere, men med tiden kan det naturligvis se anderledes ud.

DSB har sovet gevaldigt på laurbærrene de seneste år, og ikke opdaget at moderne togdrift kræver en større opdeling, og at IC-nettet fra 70'erne er ved at være klar til udskiftning.
I udlandet, f.eks i Frankrig, har man de virkeligt hurtige forbindelser + et supplerende, effektivt men langsommere netværk. Det duer ikke længere som det er i dag hvor IC-togene mere har karakter af Regionalexpress! (for at bruge et tysk udtryk). Der skal elektrificering og fart på de vigtigste hovedstrækninger. Også i kraft af denne udvikling er IC4 konceptet allerede dybt forældet, da det primært er det samme IC3-koncept med modifikationer.
Jeg håber sq at de vågner en dag inde ved DSB, ellers er det farvel til kunderne på sigt...


Det der er så åndsvagt, er at det jo faktisk godt kunne lade sig gøre, hvis DSB valgte at forlænge lejen eller købe DD-vognene.

Mit bud på en køreplan mellem København - Århus/Aalborg ville være:

LYN: Afgang Kbh. i minuttal 50 - Kun stop i Odense og Ã…rhus.

IC: Afgang Kbh. i minuttal 56 - Kun stop Høje Taastrup - Ringsted - Odense - Fredericia - Århus - Randers

IR: Afgang Kbh. i minuttal 00 - Samme standsnings mønster som IC-togene i dag

Pladsproblemet mellem København og Ringsted kunne sagtens blive løst i forbindelse med at IC3 togene blev frigjort til Regionaltrafikken.
På den måde at der kunne køre 5 sæt sammenkoblet fra Kbh, hvor sæt 1 og 2 ville blive koblet af i Roskilde og fortsætte til Kalundborg, hvor resten ville fortsætte til Nykøbing F. Det er faktisk ikke så problematisk.
På den måde ville man også kunne få plads til en lyntogs afgang mod Sønderjylland, som folk dernede er blevet snydt for temmelig længe
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:

 
Redigeret af , 17/5-2008 12:14

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af PeterFrost, 17/5-2008 12:12 (#425)

Traxx P160 DE kunne også være en mulig løsning ! Hvis man ønsker at bibeholde GM så måske Euro3000 ?
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af eg3104, 17/5-2008 12:36 (#426)

Eller hvad med en tilpasset Class 67. Det er jo også en GM, men den er godkendt til 200Km/t

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af xCBdk, 17/5-2008 13:05 (#427)

Marc skrev:
MSS skrev: Næh. Efter min mening bør man realistisk set kun elektrificere op til Aalborg. Det egentlige højhastighedsnet vil så hedde København-Odense-Århus-Aalborg og København-Odense-padborg-udlandet. Selvfølgelig inklusive de største mellemstationer, men også kun de største. Resten af hurtigtogsnettet i Danmark skal være et netværk af IC3 tog og dobbeltdækkertog med diesel- eller elloks, hvor togene alligevel kører langsommere og stopper flere steder.
Der vil ihvertfald i første omgang næppe være andet der er rentabelt at elektrificere, men med tiden kan det naturligvis se anderledes ud.

DSB har sovet gevaldigt på laurbærrene de seneste år, og ikke opdaget at moderne togdrift kræver en større opdeling, og at IC-nettet fra 70'erne er ved at være klar til udskiftning.
I udlandet, f.eks i Frankrig, har man de virkeligt hurtige forbindelser + et supplerende, effektivt men langsommere netværk. Det duer ikke længere som det er i dag hvor IC-togene mere har karakter af Regionalexpress! (for at bruge et tysk udtryk). Der skal elektrificering og fart på de vigtigste hovedstrækninger. Også i kraft af denne udvikling er IC4 konceptet allerede dybt forældet, da det primært er det samme IC3-koncept med modifikationer.
Jeg håber sq at de vågner en dag inde ved DSB, ellers er det farvel til kunderne på sigt...


Det der er så åndsvagt, er at det jo faktisk godt kunne lade sig gøre, hvis DSB valgte at forlænge lejen eller købe DD-vognene.

Mit bud på en køreplan mellem København - Århus/Aalborg ville være:

LYN: Afgang Kbh. i minuttal 50 - Kun stop i Odense og Ã…rhus.

IC: Afgang Kbh. i minuttal 56 - Kun stop Høje Taastrup - Ringsted - Odense - Fredericia - Århus - Randers

IR: Afgang Kbh. i minuttal 00 - Samme standsnings mønster som IC-togene i dag

Pladsproblemet mellem København og Ringsted kunne sagtens blive løst i forbindelse med at IC3 togene blev frigjort til Regionaltrafikken.
På den måde at der kunne køre 5 sæt sammenkoblet fra Kbh, hvor sæt 1 og 2 ville blive koblet af i Roskilde og fortsætte til Kalundborg, hvor resten ville fortsætte til Nykøbing F. Det er faktisk ikke så problematisk.
På den måde ville man også kunne få plads til en lyntogs afgang mod Sønderjylland, som folk dernede er blevet snydt for temmelig længe


Jeg vil mene LYN også skulle stoppe i Fredericia ..
Brugers avatar
xCBdk

Meget øvet



Antal indlæg: 307
Tilmeldt: 10/7-2007
Alder: 34
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af BlackChart, 17/5-2008 13:55 (#428)

Hørte lige i nyhederne her i formiddag at regeringen nu vil have analyseret konsekvenserne for DSB hvis kontrakten på IC4 bliver afbrudt...

Håber sq efterhånden de får fingeren ud og får annulleret kontrakten, Ansaldo er jo helt åbentlys ikke opgaven voksen nok...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 17/5-2008 14:04 (#429)

Yes, det lyder som det første skridt i den rigtige retning..! Sådan en analyse vile de næppe bestille, medmindre den skulle bruges til noget.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af HenrHans, 17/5-2008 15:26 (#430)

BlackChart skrev: Hørte lige i nyhederne her i formiddag at regeringen nu vil have analyseret konsekvenserne for DSB hvis kontrakten på IC4 bliver afbrudt...

Håber sq efterhånden de får fingeren ud og får annulleret kontrakten, Ansaldo er jo helt åbentlys ikke opgaven voksen nok...


Det skal regeringen ikke have æren for, det er Socialdemokratiet der vil have undersøgt hvad det koster at komme ud af kontrakten.

http://nyhederne....08169.html

Regeringen er 100% ligeglade med IC4 projektet, hvilket Transportministeren i indeværende uge gjorde gældende. Find evt. selv artiklen på http://www.ing.dk

- og jo, jeg håber sandelig at den kontrakt annulleres, og at DSB bestyrelse og ledelse i sammen omgang udskiftes med kompetente personer. Man er altså ikke en god bestyrelsesformand bare fordi man er direktør for Danisco - og sidder i samme VL-gruppe som ministeren... Smile

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af FC-leder, 17/5-2008 19:22 (#431)

Billede af MG i "overvåget prøvedrift med passagerer" i Randers.

ML


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 46
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 17/5-2008 23:00 (#432)

Så må man håbe at lkf har husket gasmasken Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af adammeile, 18/5-2008 01:32 (#433)

de har fået rettet det med den "udstødning"
Brugers avatar
adammeile

Meget øvet



Antal indlæg: 215
Tilmeldt: 30/11-2006
Bopæl: Vangede
Alder: 38
Status:

Adam Meile

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af xCBdk, 18/5-2008 11:06 (#434)

ja men det er da egentlig utroligt at der hvor de rør sidder ikke er helt lukket af .. altså at det nærmeste sidder uden på toget indeni toget ..
Brugers avatar
xCBdk

Meget øvet



Antal indlæg: 307
Tilmeldt: 10/7-2007
Alder: 34
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Thomas_, 18/5-2008 16:30 (#435)

Der er mange ting som er utroligt ved det tog.. Smile
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af AndreasM, 18/5-2008 16:49 (#436)

Marc skrev: På den måde at der kunne køre 5 sæt sammenkoblet fra Kbh, hvor sæt 1 og 2 ville blive koblet af i Roskilde og fortsætte til Kalundborg, hvor resten ville fortsætte til Nykøbing F. Det er faktisk ikke så problematisk.

Og hvad så i den anden retning, når Kb toget er 10 min forsinket? Skal man så forsinke Nf toget 10 min også, eller lade det køre før tid, og dermed stadig have et flaskehalsproblem?
Og hvad med de tidspunkter på døgnet, hvor trafikken er mest intensiv. (= det tidspunkt, hvor problemet med flaskehals er størst) Der er der allerede nu 5 sæt på til/fra Nf, så bliver det jo svært at koble noget af/på i Ro.
Det udskyder måske problemet lidt, men løser det ikke i mine øjne.

ThomasH skrev: Der er mange ting som er utroligt ved det tog.. Smile

Ja, jeg synes stadig det er lidt utroligt, at det i det hele taget kan køre Grin
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af ic3dk, 19/5-2008 17:40 (#437)

Fra dsb.dk/presse:

Status på IC4

DSB har i øjeblikket 4 togsæt godkendt til kørsel med passagerer på strækningen Lindholm - Aalborg - Århus - Fredericia - Padborg. Næste fase i godkendelsen er en egentlig typegodkendelse af IC4 til indsættelse som enkeltkørende togsæt i landsdelstrafikken. AnsaldoBreda har ansøgt Trafikstyrelsen om denne godkendelse den 4. marts 2008. I forbindelse hermed skal foretages yderligere testkørsler, før typegodkendelsen kan udstedes. Disse testforløb er påbegyndt og det første togsæt er klar til indsættelse i driften mellem landsdelene, når myndighedernes godkendelse foreligger. DSB forventer at redegøre nærmere for IC4 inden for den kommende uge.
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af snup100, 20/5-2008 21:07 (#438)

Politikere mødes hos DSB om IC4

Folketingets trafikudvalg er indkaldt til møde hos DSB om IC4-togene i morgen tidlig kl. 8

http://nyhederne....48702.html
Brugers avatar
snup100

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 24/2-2007
Bopæl: Ølsted
Alder: 32
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af morti, 20/5-2008 21:25 (#439)

Kører IC4 for tiden?
Jeg skal til Århus på fredag og vil gerne have et billede af den, hvis det er muligt.
Brugers avatar
morti

Erfaren bruger



Antal indlæg: 536
Tilmeldt: 14/4-2004
Bopæl: Nykøbing M.
Alder: 34
Status:

Morten Aagaard
MSN/Mail: aagaard99@hotmail.com


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af jmp, 20/5-2008 23:17 (#440)

Ja, de kører for tiden.

Men afvent lige udfaldet af det spændende møde i morgen, før du forventer at se IC4 på fredag ...
Brugers avatar
jmp

Medlem



Antal indlæg: 88
Tilmeldt: 8/3-2008
Bopæl: Vj
Alder: 65
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Stjernejul i Vig St. - pjerrot og Nisser kommer med tog? Real-Life-Tog 7 06-12-2009 13:24
Microsoft Train Simulator 2 kommer! Andet 6 31-10-2009 19:23
Snart forår... Snik-Snak 18 02-03-2009 15:58
Kineserne kommer Modeltog 7 27-01-2009 11:11
Kommer der en msts2? Andet 12 23-12-2008 18:02
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: